وانت‌ها بازار بسیار بزرگی در استرالیا دارند؛ اما دراین‌بین یکی از محبوب‌ترین وانت‌ها در استرالیا، هولدن کومودور Ute است که در اصل متعلق به شرکت مادر هولدن یعنی جنرال موتورز بوده و پیشینهٔ آن به دههٔ ۵۰ میلادی بازمی‌گردد. این وانت هم‌اکنون در استرالیا با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شود اما شاید جذاب‌ترین آن‌ها، نمونهٔ ۵۴۰ اسب بخاری باشد که در مدل‌های تقویت‌شدهٔ HSV ارائه می‌شود. این خودرو که می‌توان آن‌را یک‌سوپروانت نامید، در انگلستان هم تحت برند واکسهال و با نام VXR۸ Maloo عرضه می‌شود.

واکسهال VXR۸ Maloo ۲۰۱۷

در زیر کاپوت این وانت، یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V۸ با ۶۷۰ نیوتن متر گشتاور آرمیده که VXR۸ را ظرف تنها ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند. این اعداد موجب شده که واکسهال VXR۸ Maloo سریع‌ترین وانت یا درواقع وسیلهٔ نقلیهٔ تجاری روی کرهٔ زمین لقب گیرد. همچنین درحالی‌که در اکثر وسایل نقلیهٔ تجاری شاهد صدای موتورهای دیزل هستیم، در این خودرو آوای زیبای نیروگاه V۸ به گوش می‌رسد که بی‌شباهت با صدای یک مرسدس بنز AMG نیست.

واکسهال VXR۸ Maloo ۲۰۱۷

نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی است اما امکان سفارش نمونهٔ اتوماتیک هم با پرداخت ۱۷۰۰ پوند برای آن وجود دارد. همچنین برخلاف بسیاری از وانت‌ها، VXR۸ تنها به‌صورت دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود. پاسخ دریچهٔ گاز ماشین بسیار سریع است اما این موجب هرزگردی و لغزش چرخ‌های عقب می‌شود چراکه از یک‌سو ۵۴۰ اسب بخار قدرت خالص به آن‌ها منتقل می‌شود و از سوی دیگر هیچ وزنی روی محور عقب قرار نداشته و کاملاً سبک است؛ بنابراین در پیچ‌ها هم عقب خودرو تمایل زیادی به خروج از مسیر دارد اما کنترل کشش سعی در حفظ تعادل و پایداری خودرو دارد.

واکسهال VXR۸ Maloo ۲۰۱۷

اما وجود گشتاوری عظیم در VXR۸ بدین معنی است که نیازی نیست در مواقع غیرضروری اقدام به تعویض دنده کرد چراکه تقریباً همیشه و در هر دور موتوری راننده گشتاور کافی در اختیار دارد. همچنین این وانت، خودروی بسیار سرگرم‌کننده‌ای است اما وجود یک پیشرانهٔ بزرگ در زیر کاپوت به معنای مصرف سوخت بالا خواهد بود به‌گونه‌ای که واکسهال اعلام کرده VXR۸ در هر صد کیلومتر ۱۵.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند که رقم زیادی است اما ما موفق به دستیابی به رقم ۱۰.۴ لیتر در هر صد کیلومتر شدیم. درهرحال بعید است که بتوان در این خودرو با یک باک سوخت پُر مسافتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر را پیمود.

علاوه بر این، ظرفیت بار ۵۰۰ کیلوگرمی VXR۸ نیز بدان معنا است که نمی‌توان با آن باری معادل ظرفیت یک میتسوبیشی L۲۰۰ را حمل کرد درحالی‌که توانایی‌های آفرود آن‌هم نزدیک به صفر است. همچنین قسمت بار VXR۸ برای کمک به حفظ آئرودینامیک توسط پوششی کاملاً پوشیده شده است اما همین پوشش به‌شدت دید عقب خودرو را محدود کرده است.

واکسهال VXR۸ Maloo ۲۰۱۷

بسیاری از قسمت‌های داخلی و دکمه‌های VXR۸ از سایر محصولات واکسهال قرض رفته شده است. به‌عنوان‌مثال تعدادی از ادوات و دکمه‌ها مشابه نمونه‌های بکار رفته در نسل قبلی اینسیگنیا هستند. همچنین صفحه‌نمایش مرکزی خودرو هم قدیمی و از مد افتاده است چراکه گرافیک آن تاریخ‌مصرف گذشته بوده و در مقایسه با محصولات جدید واکسهال کاملاً کهنه به نظر می‌رسد؛ و مورد دیگر این‌که VXR۸ تنها خودرویی در بین محصولات واکسهال است که سرویس On Star برای آن ارائه نمی‌شود. بااین‌حال جنرال موتورز این وانت را از استرالیا به بریتانیا آورده و با نصب نشان واکسهال روی آن به فروش می‌رساند. همچنین برای VXR۸ سه سال گرانتی در نظر گرفته شده است.

واکسهال VXR۸ Maloo ۲۰۱۷

نتیجه

ما خوشحالیم که این وانت هنوز هم تولید می‌شود. خودرویی بسیار قدرتمند با یک نیروگاه ۶.۲ لیتری سوپرشارژ و گیربکس دستی که با شتای صفرتاصد ۴.۶ ثانیه حتی کاملاً توانایی رقابت با خودروهای اسپرت را هم دارد؛ اما مصرف سوخت بالایی دارد که این یعنی برای استفاده و نگهداری آن باید هزینه‌های گرافی صرف کرد. در کل واکسهال VXR۸ Maloo هرچند به‌عنوان یک وانت شناخته می‌شود اما مناسب حمل بار نیست و بیشتر به درد رفتن به پیست می‌خورد چون این یک‌ سوپروانت است.

واکسهال VXR۸ Maloo ۲۰۱۷

مشخصات فنی

 

واکسهال VXR۸ Maloo ۲۰۱۷

 

دیدگاه‌ها