با سر زدن به هر نمایشگاه خودرویی و یا نمایندگی‌ها تعدادی از خودروهای الکتریکی جدیدی را مشاهده خواهید کرد که بسیار بهتر از گذشته هستند. به نظر نمی‌رسد که در حال حاضر پایانی برای خودروهای الکتریکی وجود داشته باشد و هم‌اکنون آئودی، فولکس‌واگن و حتی جگوار درصدد ارائه خودروهایی با آلایندگی صفر هستند؛ اما با توجه به حجم تازه‌واردها فراموش کردن آن‌هایی که چندین سال پیش در این عرصه حضور داشته‌اند بسیار آسان شده! یکی از این خودروها اسمارت است.

اسمارت فورتو الکتریکی 2017

حدود یک دهه است که اسمارت فورتوی الکتریکی در جمع ما حضور دارد و خودرویی که می‌بینید چهارمین نسل کاملاً جدید فورتو می‌باشد. حداقل روی کاغذ بهبودهایی نسبت به نسل قبلی مشاهده می‌شود. محدوده‌ی حرکتی خودرو از ۱۴۵ به ۱۶۰ کیلومتر ارتقا یافته و با استفاده از شبکه شارژ سریع، زمان شارژ حدوداً به ۲.۵ ساعت تقلیل پیدا کرده است.

همچنین قدرت بیشتری نیز وجود دارد. فورتوی الکتریکی از باتری لیتیوم-یون ۱۷.۶ کیلووات ساعتی و پیشرانه‌ی الکتریکی ۸۱ اسب بخاری استفاده می‌کند که شاید قدرت بالایی به نظر نیاید اما وزن آن حدود یک‌تن است؛ و اگر از خودرو برای شهر استفاده کنید، جایی که به همین منظور طراحی و توسعه یافته احتمالاً مشکل چندانی نخواهید داشت چراکه با برد ۱۶۰ کیلومتری می‌توانید کارهای خود را انجام دهید.

اسمارت فورتو الکتریکی 2017

ازآنجایی‌که این خودرو بر پایه‌ی جدیدترین نسل فورتو ساخته شده بنابراین کابین آن مکانی مناسب‌تر نشان می‌دهد. سیستم اطلاعات سرگرمی ۷ اینچی به همراه سیستم ناوبری و همچنین پلاستیک‌های نرم از جمله شاخصه‌های کابین هستند. این خودرو ۱۱۰ میلی‌متر پهن‌تر از گذشته شده و دیگر نیازی نیست تا شانه‌به‌شانه بنشینید. فورتوی الکتریکی تنها قدرت ۸۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۰ نیوتون متری دارد اما شتاب قابل‌توجهی را در هنگام کنده شدن از زمین نشان می‌دهد. اسمارت ادعا می‌کند این خودرو در ۱۱.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که همان زمانی است که از یک هاچبک خانوادگی با قدرت این‌چنینی انتظار دارید؛ اما فورتوی الکتریک در سرعت‌های زیر ۷۰ کیلومتر در ساعت فرز و چابک است و این موضوع در ترافیک‌ها یک مزیت به شمار می‌رود.

اسمارت فورتو الکتریکی 2017

شعاع دور زدن اسمارت ۶.۹۵ متر بوده که کوچک‌تر از هر خودروی در حال فروش است؛ اما اگر بخواهید تغییر جهت سریعی داشته باشید شاید ترکیب شتابگری کمی چابک و فرمانی با دایره گردش کم شما را عصبی کند. ماهیت قدرتمند و قوای محرکه‌ی آرام فورتوی الکتریکی آن را به خودروی هیجان‌انگیز در رانندگی بدل کرده است.

البته جای تعجبی ندارد که راحتی فورتوی الکتریکی در برخی موارد رنگ می‌بازد. در راه‌های نرم و باز باتری خالی خواهد شد و آسایش کابین تحت تأثیر صدای جاده و لاستیک‌ها قرار می‌گیرد. هرچند راندن چنین خودرویی شبیه دیدن کودکتان است که به خوبی ورزش روزانه‌ی خود را انجام می‌دهد و تصمیم می‌گیرد که در المپیک شرکت کند! اسمارت نیز برای جاده‌های پهن‌تر و بزرگراه‌ها ساخته نشده است.

اسمارت فورتو الکتریکی 2017

همانند مدل استاندارد، فورتوی الکتریکی از نسبت به قبل از تنظیمات راضی‌کننده‌تری در سیستم تعلیق دارد. ناله‌ی خفیف پیشرانه‌ی الکتریکی تنها صدایی است که در شهر به گوش شما خواهد خورد. حتی یک هشدار صوتی برای عابران پیاده وجود دارد. البته می‌توانید آن را از مدار خارج کنید.

هنوز مشخصات و بهای رسمی این خودرو اعلام نشده‌اند. احتمالاً تنها یک تریم برای عرضه وجود خواهد داشت و تجهیزاتی از قبیل صندلی‌های چرمی گرم شونده و سیستم ناوبری را عرضه خواهد کرد. اگر فضای بیشتری نیاز داشته باشید، برای اولین بار اسمارت نسخه‌ی الکتریکی مدل فورفور را نیز ارائه کرده است. همچنین نسخه‌ی پاک کابریو نیز برای دوستداران هوای آزاد تدارک دیده شده است.

اسمارت فورتو الکتریکی 2017

اگر برنامه‌ی شما استفاده از فورتوی الکتریکی در شهر باشد پس این خودرو انتخاب خوبی به شمار می‌رود. برای اولین بار این خودرو در فرم کاربردی‌تر فورفور الکتریکی نیز در دسترس است. محدوده‌ی حرکتی ۱۶۰ کیلومتری این خودرو برای محیط‌های شهری قابل‌قبول است و زمان شارژ ۲.۵ ساعتی به این معنی است که نیازی به صرف زمان خیلی زیاد برای شارژ خودرو ندارید. مشکل این است که اگر خیلی به فورتوی الکتریکی علاقه‌مند هستید باید تا تابستان سال آینده صبر کنید؛ و با بهای تخمینی حدود ۱۶ هزار پوندی با مدل ارزانی طرف نخواهید بود.

اسمارت فورتو الکتریکی 2017

مشخصات اسمارت فورتو الکتریک درایو

قیمت: ۱۶ هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: باتری لیتیوم-یون ۱۷.۶ کیلووات ساعتی
قدرت/گشتاور: ۸۱ اسب بخار/۱۶۰ نیوتون متر
گیربکس: تک سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۱.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۳۰ کیلومتر در ساعت
محدوده‌ی حرکتی: ۱۶۰ کیلومتر

دیدگاه‌ها