$node->field_news_cover_image['und'][0]['alt']; ?>

اتومبیل سازی ایران در شرایطی به لطف توافق هسته‌ای و برجام، مهیای یک رنسانس تاریخی می‌شود که در این میان، یک چالش مهم پیش‌رو دارد و آن، احتمال عدم ساخت و عرضه تولیداتی مجهز به آپشن‌ها و تجهیزات روز جهان است.

به گزارش «۱۶۱۶»، بنابر اعلام اتومبیل سازان داخلی، همکاری و مشارکت با بعضی از کمپانی‌ها معتبر اروپایی نهایی شده و بر این اساس، پژو، رنو، سیتروئن، سوزوکی و احتمالاً فیات روانه ایران می‌شوند تا محصولات تازه خود را در بازار ارائه نمایند. هرچند نخستین اتومبیل ساخت مشترک پسابرجامی، اواخر امسال راهی بازار خواهد شد، با این حال، اوج همکاری اتومبیل سازان داخلی و خارجی در سال ۲۰۱۸ میلادی شکل می‌گیرد و در آن سال، چند محصول تازه به بازار کشور ورود پیدا خواهد نمود.

پژو ۲۰۸، رنو کوئید، سوزوکی سیاز، بالنو، سیتروئن C4 و شاید فیات پاندا، ازجمله اتومبیل‌هایی هستند که تا حدود ۲ سال دیگر در ایران ارائه خواهند شد و این در شرایطی است که نگرانی‌هایی بابت عدم حضور نمونه‌های کامل و به روز آنها در بازار داخل وجود دارد. در واقع اینکه اتومبیل‌های موردنظر با نمونه جدید خود روانه کشور می‌شوند یا انواع قدیمی آنها در اختیار خریداران ایرانی قرار می‌گیرد، هم‌اکنون یکی از چالش‌های عصر جدید صنعت اتومبیل کشور به حساب می‌آید.

این چالش و نگرانی از آن جهت است که تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد گاهاً نمونه‌های قدیمی اتومبیل‌های خارجی راهی بازار ایران شده و گاهی حتی خود اتومبیل سازان داخلی مبادرت به حذف تجهیزات و آپشن‌های این تولیدات می‌کنند. به‌عبارت بهتر، اتومبیل سازان داخلی برای پایین آوردن هزینه‌های ساخت و ارائه محصولات خارجی با قیمتی پایین‌تر، گاهی تجهیزات و آپشن‌ها را کاهش می‌دهند و در نتیجه اتومبیل‌هایی که روانه بازار ایران می‌شوند، تقریباً نشانی از نمونه‌های مشابه عرضه شده در سایر بازارهای جهان ندارند.

این در حالی است که هم‌اکنون با توجه به شروع عصر جدید اتومبیل سازی کشور، بهتر است بساط این رسم نامیمون با نظارت جدی وزارت صنعت و معدن و تجارت برچیده شود تا خریداران ایرانی از محصولات به روز و کامل (از جنبه امکانات و آپشن) برخوردار گردند.

دیدگاه‌ها