$node->field_news_cover_image['und'][0]['alt']; ?>

روس‌ها دانستند که تانک‌ها در نبردهای شهری خیلی آسیب پذیرند؛ به همین خاطر ترمیناتور این ضعف تانک‌ها را در نبردهای شهری پوشش می‌دهد.

به گزارش ۱۶۱۶؛ نشریه آمریکایی The National Interest  در مقاله خود راجع به یک سلاح روسی به ناتو هشدار داد که باید از آن ترسید. این نشریه آمریکایی یادآوری نمود که منظورش سری خودروهای رزمی پشتیبانی تانک ترمیناتور است که بر اساس تانک تی ۱۴ موسوم به آرماتا تولید شده است.

مجتمع صنایع دفاعی روسیه تعداد بسیاری از وسایل نقلیه را بر پایه پلت فرم آرماتا و T90  تولید نموده است و از جمله تانک ترمیناتور برای پشتیبانی تانک‌ها در جنگ علیه خودروهای زرهی و نفر در مناطق صعب‌العبور در نظر گرفته شده است. در مقاله نشریه آمریکایی خاطرنشان می‌شود که ایالات متحده آمریکا از انواع کاملاً شبیه چنین خودروهای رزمی برخوردار نیست.

شاید نزدیک‌ترین نوع خودرو مشابه آمریکایی ترمیناتور، خودرو رزمی М3  باشد، اما این ماشین زرهی را در مناسب‌ترین شرایط می‌توان مشابه بد اسم برد. نشریه The National Interest  در انتها اعلام نمود خودرو رزمی پشتیبانی تانک ترمیناتور دشمن بزرگ آمریکایی‌ها در میدان جنگ خواهد بود.

دشمن بزرگ آمریکایی‌ها با اسم نابودگر

در اواخر سال ۲۰۰۴، هنگامی که سرگی ایوانف (وزیر دفاع روسیه) بحث از افزوده شدن نسل تازه تسلیحات به ارتش روسیه در سال ۲۰۰۵ کرد، به افزوده شدن ترمیناتور هم اشاره داشت. متخصصان دفتر طراحی ماشین آلات حمل و نقل اورال که خود جزئی از زیر مجموعه Uralvagonzavod، بزرگ‌ترین کارخانه تولید کننده تانک روسیه می‌باشند، کار بر روی پیشرفت ترمیناتور را انجام دادند. مهندسان نظامی بر این عقیده هستند که گنجایش‌ها و امکانات‌های بالای ترمیناتور دو برابر عملکرد ۶ دستگاه وسیله نقلیه زرهی و ۴۰ سرباز پیاده می‌باشد. به بیان سخنگوی وزارت دفاع روسیه، ترمیناتور موجب افزایش ۴۰ درصدی عملکرد گردان‌های تانک شده است.

 

تانک ترمیناتور

 

طراحی و تولید

این اتومبیل زرهی در روسیه به منظور حمایت از یگان‌های زرهی و بالا بردن کارایی آنها طراحی و ساخته گردیده است و در سال ۲۰۰۵ مدل‌های اولیه آن جهت آزمایش‌های اولیه تحویل نیروهای روسیه گردید. ترمیناتور می‌تواند تاکتیک‌های میدان جنگ را به سرعت تغییر دهد و به همین علت می‌تواند کارایی یگان‌های زرهی را بسیار بالا ببرد.

این اتومبیل از شاسی استاندارد تانک T90  استفاده می‌نماید. این اتومبیل زرهی در داخل روسیه و در میان نیروهای مسلح این کشور با استقبال روبرو گردیده است و به زودی شاهد به کارگیری این تانک پشتیبانی در لشکرهای زرهی روسیه خواهیم بود. این اتومبیل مجهز به انواع تسلیحات گوناگون است که هر کدام برای کاربرد ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرند، همین امر موجب شده است که این اتومبیل در میدان جنگ بسیار انعطاف پذیر باشد و می‌تواند اهداف چندگانه را مورد هدف خود قرار دهد.

چرا ترمیناتور تولید شد

فلسفه تولید ترمیناتور نیز به جنگ نخست چچن بر می‌گردد که در این نبرد ضربات بسیاری بر لشکرهای زرهی روسی وارد شد. روس‌ها به این نتیجه رسیدند که تانک‌ها در نبردهای شهری بسیار آسیب پذیرند؛ به همین علت ترمیناتور این ضعف تانک‌ها را در جنگ‌های شهری پوشش می‌دهد. جنگ‌های خونین در پایخت چچن گروزنی نتیجه‌ای جز یک تراژدی بزرگ برای ارتش فدرال روسیه به همراه نداشت. منهدم کردن صدها دستگاه تانک روسیه به وسیله جنگجویان چچنی در خیابان‌های باریک و دیگر محلات گروزنی ارتش روسیه را وادار نمود تا بازنگری جدی نسبت به کارکرد پرهزینه خود داشته باشد. مهندسان نظامی روسیه به شکل ابتکاری از سامانه ضد هوائی خود کششی شیلکا در جهت برطرف نمودن ضعف حمایت و پشتیبانی از تانک‌ها برآمدند.

این سلاح ۴ لول ۲۳ میلی متری قادر بود تا بازده بهتری در مهیا سازی آتش و دیوارهای دفاعی داشته باشد، اگرچه بدنه شیلکا در برابر آتش‌های ضد زره ضعیف نشان می‌داد چون برای عملیات تهاجمی طراحی نشده بود. به علاوه، شیلکا اصلی‌ترین نقطه ضعف در این رابطه را داشت: شیلکا قادر به منهدم کردن تانک نبود.

ترمیناتور یا BMPT  می تواند از خندق‌های ۳ متری و دیوارهای فروریخته ۲ متری به آسانی عبور کند. سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل از علاقه کشور خود برای بهره برداری از چنین سامانه‌ای پرده برداشت. مقامات رسمی اسرائیل اظهار نمودند که علاقه مند به بستن قراردادی با روسیه برای به کارگیری این سامانه در تانک‌های MERKAVA  خود که در منطقه‌های مسکونی فلسطین به کار می‌روند می‌باشند؛ اگرچه اسرائیل بعدها اعلام نمود که مهندسان این کشور خود قادر به گسترش چنین سامانه‌ای می‌باشند.

مطابق قرارداد نیروهای مسلح متعارف اروپا CFE، روسیه حق دارد تا ۶۳۵۰ دستگاه تانک و ۱۱۲۸۰ وسیله نقلیه زرهی در منطقه خود داشته باشد.BMPT نه تنها یک تانک نیست بلکه یک نفربر زرهی هم نیست. ترمیناتور؛ خودرو زرهی در کلاس تازه‌ای است. در پیمان CFE دقیقاً تعداد واحدهای تسلیحاتی در اروپا را روشن نموده است. از این رو تا آشکار شدن کلاس ترمیناتور، روسیه این حق را دارد تا هر اندازه که لازم باشد از این خودرو زرهی تازه خود در منطقه قفقاز استفاده نماید.

این اتومبیل با زره‌های واکنش گرا و قابل تعویض ساندویچی از نوع فولاد کامپوزیت محافظت شده است. گاهاً در جنگ‌های شهری از هر دو مدل زره در ساختمان این اتومبیل استفاده می‌گردد، چرا که در جنگ‌های شهری خطر بسیاری این اتومبیل را تهدید می‌نماید، اما در جنگ‌های خارج شهر معمولاً فقط از زره‌های واکنش گر استفاده می‌گردد.

 لایه درونی این اتومبیل از جنس کولار است که در برابر تهدیدات بسیار خوب عمل می‌نماید. همچنین در برابر عوامل NBC به طور کامل مقاومت دارد. سطح امنیتی این اتومبیل کاملاً برابر با سطح امنیتی تانک‌ها است. این اتومبیل دارای یک برجک هرمی شکل و سرنشین دار است که این تسلیحات بر روی آن قابل حمل است. دو توپ ۳۰ میلیمتری به عنوان سلاح اصلی خودرو. این توپ، همان توپ 24A42 می‌باشد که بر روی هلی‌کوپتر روسی هاواک نصب گردیده است، همچنین IFV  های BMP  نیز از این توپ استفاده می‌نمایند. این توپ در مجموع با ۹۰۰ گلوله لود می‌گردد. یک تیربار کالیبر 7.62x54 mm R به قصد مقابله با نفرات دشمن و درگیری با استحکامات سبک دشمن. این تیربار به شکل موازی با توپ‌های دو لول ۳۰ میلیمتری و دقیقاً در بالای آن قرار دارد. این تیر بار با  ۲۰۰۰گلوله لود می‌گردد. دو نارنجک انداز خودکار ۳۰ میلیمتری از نوع  AGS 17 Dو یا  AGS 30 که ضد نفرات و استحکامات نیمه سبک دشمن به کار می‌رود. این نارنجک انداز با ۶۰۰ گلوله لود می گردد. تعداد ۴ لانچر موشک ضدتانک ۱۳۰ میلیمتری از نوع 9M121 ATAKA T  که دو به دو در طرفین برجک نصب می‌گردد.

 

تانک ترمیناتور

 

ترمیناتور با داشتن این تسلیحات گوناگون می‌تواند شتاب عملکرد خود را تغییر نماید و همچنین مناسب‌ترین تاکتیک رزمی را در میادین جنگ به اجرا گذارد. توپ دو لول ۳۰ میلیمتری اتومات این اتومبیل دارای حالت DUAL FEEDER  است و می‌تواند با دو نوار فشنگ از جانب راست و چپ تغذیه شود. این خواص به این علت در این توپ جاسازی شده است که دو نوع فشنگ با عملکرد متفاوت برای این توپ در نظر گرفته شود، به عنوان نمونه گلوله ۳۰ میلیمتری از نوع API  در یک جانب به منظور رخنه در استحکامات دشمن در نظر گرفته می‌شود و در جانب دیگر از گلوله‌های  APDS به منظور رخنه در زره‌ها استفاده می‌گردد. این توپ‌های بهتر شده دارای ریتم آتش ۶۰۰ گلوله در دقیقه می‌باشند. موشک‌های ضد تانک که در این تانک در نظر گرفته شده‌اند، نمونه 9M121       ATAKA T  هستند.

این موشک‌ها دارای انواع متفاوتی از سرجنگی مانند سرجنگی HEAT، سرجنگی دو مرحله‌ای،  HE FRAG و سر جنگی‌های آتش زا می‌باشد. این موشک‌ها دارای برد ۵ کیلومتر می‌باشند. ترمیناتور می‌تواند به طور همزمان با سه هدف درگیر شود، هر سه این درگیری‌ها به شکل جدا از هم صورت می‌گیرد. سامانه کنترل آتش این خودرو همان سامانه کنترل آتش تانک  T90 است که البته به شکل جداگانه برای استفاده همزمان از تسلیحات در نظر گرفته شده است. این سامانه کنترل آتش قدرت درگیری با هدف‌ها را در شب و روز دارا می‌باشد. این تانک دارای ۵ خدمه است. ترمیناتور از پیشرانه دیزل مدل V92S2 با توانایی ۱۰۰۰ اسب بخار استفاده می‌نماید که البته در نمونه‌های جدیدتر از یک پیشرانه تقویت شده که دارای ۱۲۰۰ اسب بخار توانایی است، استفاده می‌نماید. این پیشرانه دارای قابلیت استفاده از سوخت‌های مختلف است.

مشخصات فنی

وزن: ۴۷ تن

طول: ۶٫۹۶ متر

عرض: ۳٫۴۶ متر

ارتفاع: ۲٫۱۰ متر

شتاب: ۶۵ کیلومتر بر ساعت

برد: ۵۵۰ کیلومتر

موتور:  W92S2 diesel/ 736kW

خدمه: ۵ نفر

ترمیناتور با الکل هم کار می‌کند

سوخت اصلی این پیشرانه گازوئیل است که در صورت نبود آن با بنزین، نفت سفید، مازوت، سوخت جت و حتی الکل هم کار می‌کند. روس‌ها در تولید پیشرانه‌های MULTI FUEL تخصص بسیاری دارند، پیشرانه MNPK – R 195 H  که بر روی جنگنده SU 39 نصب گردیده است نیز دارای این خاصیت می‌باشد. این پیشرانه در صورت نبود سوخت جت برای پرواز، می‌تواند از گازوئیل، بنزین، نفت سفید، الکل، نفت سیاه و حتی روغن نباتی هم برای پرواز خود استفاده نماید. با آنکه آمریکا و روسیه در زمینه تولید جنگنده با هم رقابت بسیاری دارند، اما هنوز در آمریکا شبیه این هواپیما و پیشرانه تولید نشده است.

ترمیناتور علاوه بر پیشرانه، دارای واحد نیروی کمکی نیز می‌باشد که می‌تواند در مواقعی که پیشرانه اصلی اتومبیل خاموش است، سامانه‌ها را روشن نگه دارد. تیغه‌های مین یاب نیز برای این اتومبیل طراحی گردیده‌اند که در صورت نیاز بر روی این اتومبیل قابل نصب می‌باشند. این تانک با یک بار سوخت گیری دارای ۵۵۰ کیلومتر برد می‌باشد، که البته با نصب مخازن سوخت جدا شدنی در قسمت عقب این اتومبیل می‌تواند تا ۸۰۰ کیلومتر هم ادامه دهد. حداکثر شتاب جاده‌ای این اتومبیل نیز ۶۵ کیلومتر است. بیان کردنی است ترمیناتور دارای ۴۷ تن وزن می‌باشد.

دیدگاه‌ها