ولوو

Volvo

شرکت سوئدی AB Volvo یکی از پیشتازان صنعت در تولید خودروهای تجاری، کامیون، اتوبوس، تجهیزات ساختمانی، سیستم‌های درایو برای زیردریایی و کاربردهای صنعتی، مولفه‌های هوافضایی و سرویس‌های مالی و اعتباری بوده است. با این وجود، شرکت ولوو که توسط آسار گابریلسون و گوستاو لارسون بنا نهاده شد، فعالیت خود را به عنوان یک تولیدکننده خودرو آغاز کرد. اولین هدف این شرکت، تولید امن‌ترین خودروی ممکن بود که یکی از دلایل آن، مرگ همسر آسار در یک حادثه رانندگی عنوان شده است. این شرکت خودروسازی در تاریخ ۱۴ آوریل ۱۹۲۷ در شهر گوتنبرگ احداث و در ادامه راه از شرکت سازنده بلبرینگ‌های غلتان یعنی SKF (Svenska Kullagerfabriken AB) منشعب شد.

تاریخچه ولوو

نام ولوو در ابتدا در می‌ماه سال ۱۹۱۵ میلادی به عنوان یک شرکت مستقل و البته درون خانواده SKF AB ثبت و به عنوان علامت تجاری ثبت‌شده با هدف استفاده در تولید نوع مخصوصی از بلبرینگ‌ها مورد استفاده قرارگرفت. با این وجود، این ایده تنها برای مدت محدودی پابرجا بود و SKF تصمیم گرفت از عنوان "SKF" به عنوان نماد تجاری برای تمامی بلبرینگ‌های تولیدی خود استفاده کند. ولوو AB عملاً فعالیت خود را در تاریخ دهم آگوست ۱۹۲۶ یعنی زمانی که مدیر فروش SKF آقای آسار گابریلسون و مهندس گوستاو لارسون تولید ۱۰ نمونه اولیه را آغاز کرده و کسب و کار تولید خودرو را با عنوان ولوو AB در داخل گروه تجاری SKF کلید زدند، آغاز کرد. در سال ۱۹۳۵، شرکت ولوو AB وارد بورس استکهلم شد و SKF تصمیم به فروش سهم خود از سهام این شرکت گرفت.

اولین سری خودروهای تولیدی ولوو با عنوان 'ÖV4' از سوی این شرکت در تاریخ ۱۴ آوریل ۱۹۲۷ روانه بازار شد. در طول سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۲۹، تنها ۹۹۶ دستگاه از این مدل تولید شد. 'ÖV4' در آوریل ۱۹۲۹ با مدل PV651 جایگزین شد. موفقیت بدست آمده در پرتو عرضه این محصول به ولوو کمک کرد تا شرکتی که موتور خودروهای ولوو را تأمین می‌کرد خریداری کند و از این مرحله، تولید خودرو را به صورت جدی‌تر دنبال کند. در سال ۱۹۳۱، ولوو اولین سود سهام را به سهامداران خود پرداخت کرد. پس از ثبت آمار تولید ده هزار خودرو در می‌ماه ۱۹۳۲، ولوو اهداف جدیدی را به‌منظور تولید خودروهای ارزان قیمت‌تر (با شعار خودرویی برای همه) در دستور کار قرارداد. این هدف در قالب تولید مدل PV 51 در سال ۱۹۳۶ میلادی تجلی پیدا کرد و در همان سال، محصول تولیدی روانه بازار شد. محصولی که در واقع نسخه کوچک‌تر مدل PV36 به حساب می‌آمد.

مدل PV444 یکی از شاخص‌ترین خودروهای دوران جنگ به حساب می‌آمد که در واقع اولین خودروی واقعاً جمع و جور این شرکت در قالب ترکیبی از سلیقه آمریکایی و ابعاد اروپایی بود. موفقیت این خودرو در بازار طنین‌انداز شد و توانست به بهترین مدل عرضه شده در دهه ۱۹۶۰ میلادی تبدیل شود. P1800 اولین خودروی اسپورت ولوو بود که در دهه ۱۹۶۰ میلادی تولید و آنچنان محبوب شد که در مجموعه تلویزیونی پرطرفدار “The Saint” با بازی راجر مور نیز پیش روی بینندگان قرارگرفت.

امنیت و کیفیت، هنوز هم والاترین اهداف ولوو به حساب می‌آمدند و از همین رو سری ۲۴۰ خودروهای این شرکت با سری ۱۴۰ که از خلاقیت‌های امنیتی بیشتر مانند قسمت‌های ضربه‌گیر، صندلی‌های کودک با قابلیت بازگشت به عقب، ستون فرمان تاشونده بهره می‌بردند، جایگزین شدند. با درنظر گرفتن آمار فروشی که می‌توان برای مدل‌های کوچک‌تر ۳۴۰ ثبت کرد، در طول دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی باید بیشترین آمار فروش خودرو را برای ولوو ثبت کرد.

دهه ۱۹۸۰ میلادی مصادف بود با حضور مدل‌های کاملاً جدید سری ۸۵۰ که از سیستم پیش‌ران چرخ‌های جلو بهره‌مند شده بودند و جوایز بی‌شماری را در خصوص تجهیز به توانایی‌های بالا در حفظ تعادل و امنیت بدست آوردند. تا این زمان، هزینه‌های تولید همواره در حال افزایش بودند و ولوو از معدود شرکت‌های تولیدکننده مستقل بازار (پس از ارائه معامله پیشنهادی شرکت رنو در سال ۱۹۹۳) بود. این امر مسئولان ولوو را مجبور کرد تا به دنبال اتخاذ سیاست‌های بازاریابی جدید باشند و در همین راستا مدل‌های S40 و V40 در خط تولید این شرکت قرارگرفتند.

این مدل‌های جدید، در کنار کوپه و کانورتیبل C70 که احیاکننده ذهنیت واقعی ولوو در بازار بودند، نفس تازه‌ای را به کالبد ولوو دمیدند. این در حالی بود که ولوو همچنان به اصول سنتی خود در زمینه بهره‌گیری از امنیت و کیفیت وفادار بود.

تصمیم به فروش شرکت ولوو کارز در ۲۸ ژانویه ۱۹۹۸ میلادی رسماً اعلام شد (تا آن موقع، مالکیت ولوو کارز در اختیار AB ولوو، گروه خودروهای تجاری بود). در سال پس از آن، قرارداد خرید ولوو کارز توسط خودروساز آمریکایی فورد موتور با قیمت ۶٫۴۵ میلیارد دلار آمریکا نهایی شد.

ولوو از سرمایه بدست آمده از فروش بخش خودروی خود به‌منظور تأمین سرمایه خرید اسکانیا، یکی از پیشتازان سوئدی تولید کامیون استفاده کرد اما این قرارد به علت آنچه دلایل رقابتی عنوان شد، توسط اتحادیه اروپا متوقف و منتفی شد. در عوض، ولوو بخش خودروهای تجاری رنو فرانسه و کامیون‌ساز آمریکایی ماک تراکس (که در آن زمان در مالکیت رنو فرانسه بود) را خریداری کرد. به عنوان قسمتی از راهکار خریدِ قسمت تولید کامیون شرکت رنو، این شرکت فرانسوی نیز ۲۰ درصد از سهام AB ولوو را خریداری کرد. در میان دلایلی که می‌توان برای اقدام مبتکرانه ولوو برای فروش قسمت تولید خودرو ذکر کرد، هزینه‌های رو به افزایش برای توسعه خودروهای جدید در کنار این واقعیت که ولوو یک تولیدکننده نسبتاً کوچک به حساب می‌آمد، به چشم می‌خورد. سیاست ولوو، رشد بخش تولید کامیون یعنی فضایی بود که این شرکت به واسطه فعالیت در آن، سهم بیشتری از بازار داشت.

شعار خودروسازی ولوو "ولوو برای زندگی" است که در قالب اعتبار، قابلیت اعتماد و امنیت خودروهای این شرکت نمود پیدا می‌کند. کلمه ولوو ترجمه‌ای برای عبارت "من می‌رانم"، به زبان لاتین است که در کنار نماد این شرکت (که معمولاً با نماد ذکور اشتباه گرفته می‌شود) که در واقع نمادی برای سنگ آهن بوده و تفسیری برای " توان به پیش راندن" است، قرار می‌گیرد.

اخبار ولوو

ولوو 2017

واردات برند سوئدی ولوو ممنوع شد

مجوز واردات محصولات برند سوئدی ولوو توسط «افرا موتور» به دلیل شکایت مشتریان از نامناسب بودن خدمات پس از فروش این شرکت توسط وزارت صنعت باطل شد. به گزارش ۱۶۱۶، مجوز ورادات خودورهای برند سوئدی ولوو

ولوو 2017

ولوو در خودروهای لوکس خود اسکایپ را قرار می دهد

ولوو، کمپانی خودروساز سوئدی با همکاری مایکروسافت، اسکایپ را در خودروهای لوکس خود قرار خواهد داد. به گزارش ۱۶۱۶، ویژگی‌هایی که در حال حاضر در گوشی‌های هوشمند خود از آن‌ها لذت می‌بریم، در حال گسترش

ولوو 2017

خودروهای جدید ولوو به نرم افزار تلفن اینترنتی اسکایپ مجهز می‌شوند

شرکت ولوو برای اولین بار خودروهایی تولید خواهد کرد که به طور پیش فرض به نرم افزار تلفن اینترنتی اسکایپ مجهز خواهند بود. به گزارش ۱۶۱۶، از آنجایی که بسیاری از مردم جهان از اسکایپ برای گفتگو با

ولوو 2016

ولوو واگذاری عمومی سهام خود را تکذیب کرد

شرکت خودروسازی ولوو متعلق به خودروسازی جیلی چین، اعلام کرد که هیچ برنامه فوری برای واگذاری عمومی سهامش ندارد. به گزارش ۱۶۱۶، در پی گزارش یک روزنامه در روز چهارشنبه مبنی بر بررسی واگذاری عمومی سهام