فولکس واگن

VolksWagen

فولکس واگن از جمله شرکت‌های خودروساز آلمانی است که محصولات آن معمولاً در مقایسه با نمونه‌های مشابه عرضه شده توسط شرکت‌های رقیب، قیمت بالاتری دارند اما در مقابل، بهبود تجربه رانندگی و حس مالکیت در خودروهای تولیدی را پیش روی خریدار قرار می‌دهد.

تاریخچه فولکس واگن

در سال ۱۹۳۴ میلادی فردیناند پورشه با درخواست آدولف هیتلر مأموریت ساخت خودرویی کوچک و ارزان‌قیمت را عهده‌دار شد. پاسخ او به این درخواست، یک خودروی سدان با ظاهری شبیه به سوسک بود که فولکس واگن، معادل آلمانی برای "خودروی مردم" نام گرفت و دو سال بعد، از آن رونمایی شد. هیتلر حتی شهری را در نزدیکی کارخانه تولید این محصول بنا کرد و نام آن را کرفت دورچ فرود استدت (که از آرمان حزب نازی یعنی "لذت از طریق تلاش" اقتباس شده بود) قرار داد.

خیلی زود اینگونه تشخیص داده شد که محصول تولیدی پورشه باید به KdF واگن (که بازهم کوتاه شده عنوان "لذت از طریق تلاش" بود) تغییر نام دهد. این امر پورشه را که به هیچ وجه فردی سیاسی نبود مضطرب کرد.

جنگ جهانی دوم، تاخیری را در تولید محصولات ایجاد کرد و کارخانه این شرکت متحمل خسارت‌های زیادی در دوران جنگ شد و در نهایت نیز به تسخیر نیروهای بریتانیا درآمد. پس از این، شرکت آلمانی به فولکس واگن تغییر نام داد و عنوان وولفسبورگ برای شهر نزدیک کارخانه درنظر گرفته شد (پس از اینکه ورنر وون شولنبرگ مجبور به ترک سرزمین خود و واگذاری آن برای ساخت و ساز شهری ویژه کارخانه شد، این تصمیم اتخاذ شد).

در پایان دهه ۱۹۴۰ میلادی، فولکس‌واگن بیتل به تولید انبوه رسید. این مدل برای اولین بار در سال ۱۹۴۹ میلادی به بازارهای ایالت متحده آمریکا عرضه شد.

در دهه ۱۹۵۰ میلادی شاهد توسعه تنوع موجود از محصولات فولکس واگن بودیم. در همین راستا محصولی به نام بأس (تایپ ۲) به خط تولید اضافه شد. بأس با توجه به تنوع در عرضه، محبوبیت بالایی بدست آورد و در همین زمان بیتل که رفته رفته به پرفروش‌ترین خودروی تمام دوران فولکس واگن تبدیل می‌شد، نشانه‌هایی از محبوبیت در میان خریداران را در پرتو تولیدی بیش از یک میلیون دستگاه در سال ۱۹۵۵ میلادی در کارخانه وولفسبورگ را بروز می‌داد. در این دهه شاهد رونمایی از خودروی اسپرت کارمن قیا بودیم که از طراحی زیبای بدنه در قالب فضای داخلی جذاب دو سرنشینه و طراحی ایتالیایی برپایه پلتفرم بیتل بهره‌مند شده بود.

ستاره درخشان فولکس‌واگن در طول دهه ۱۹۶۰ میلادی پدیدار شد و موفقیت این شرکت به واسطه پیروزی چشمگیر بیتل، بیشتر شد. این خودرو از کمپین تبلیغاتی مؤثر و حضور در یک فیلم مطرح دیزنی نیز سود می‌برد. در اواخر این دهه، میزان خروجی سالیانه بیتل فولکس واگن به فراتر از یک میلیون دستگاه رسید.

درسال ۱۹۷۲ میلادی با مونتاژ بیش از پانزده میلیون دستگاه، بیتل به رکورد جهانی تولید خودرو که پیش از این در اختیار مدل T شرکت فورد بود دست یافت. در اواسط این دهه، شاهد گشایش چشم‌اندازهای جدید در حوزه عرضه محصولات فولکس واگن بودیم که در قالب تولید محصولات مجهز به موتور تعبیه شده در قسمت جلو با سیستم خنک‌کنندگی با استفاده از آب و انتقال توان به چرخ‌های جلو میسر شده بود.

 پاسات (دشر در آمریکا) اولین محصول فولکس واگن برپایه طراحی جدید بود که با استفاده از مولفه‌های سخت‌افزاری استاندارد شده که امکان استفاده تعاملی آن در خط تولید این شرکت نیز وجود داشت به مرحله تولید رسید. در ادامه راه، مدل گلف (ربیت در آمریکا) نیز به خط تولید اضافه شد که موفقیت نسبی بدست آورد. در پایان این دهه، خط تولید این شرکت با اضافه شدن مدل‌های جدید مانند کوپه اسپرت اسکیروکو و خودروی عملکرد محور گلف/ربیت GTI توسعه بیشتری یافت. با این وجود، عرضه بیتل در بازار ایالات متحده آمریکا متوقف شد.

محبوبیت مدل گلف در دهه ۱۹۸۰ میلادی روند صعودی به خود گرفت تا اینکه این محصول به محبوب‌ترین مدل فولکس واگن تبدیل شد و در سال ۱۹۸۳ میلادی نسل دوم این خودرو با بهره‌گیری از فرایند خودکارسازی که در پرتو استفاده از ربات‌ها حاصل شده بود به مرحله تولید رسید. این اولین مورد استفاده از ربات‌ها در صنعت خودروسازی بود. در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی، نسخه آمریکایی گلف با نام ربیت به بازار این کشور عرضه شد. گلف GTI با عملکرد بهتر، به فولکس واگن کمک کرد تا موجی را در زمینه حضور محصولات خود در رقابت‌های اتومبیلرانی ایجاد کند. در سال ۱۹۸۶ میلادی، فولکس‌واگن موتور اسپرت توانست عنوان قهرمانی رالی جهانی در گروه A را بدست آورد.

در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی شاهد کاهش میزان فروش خودروهای فولکس واگن در بازار آمریکای شمالی بودیم اما تا پایان این دهه، تمرکز مجدد روی فعالیت‌های بازاریابی و افزایش تاکید روی تولید محصولات جدید، نقطه عطفی را در طالع این شرکت ایجاد کرد. بیتل جدید و محبوب فولکس واگن نیز کمک کرد تا این شرکت در بازار ایالات متحده آمریکا به صفحه رادار بازگردد اما موفقیت کم‌تری در بازارهای اروپایی ثبت شد. طراحی بدنه این مدل جدید، برپایه بیتل کلاسیک انجام شده بود تا همچنان رابطه با مشتریانی که همچنان جایی را در قلب خود برای این سوسک دوست‌داشتنی، مهربان و افسانه‌ای در نظر گرفته بودند پایدار بماند.

نسل جدید خریداران، با رونمایی و عرضه خودروی سدان گران‌قیمت فائتون و شاسی‌بلند توآرگ شاهد حرکت فولکس واگن به سمت بازار خودروهای لوکس بود. علی‌رغم بهره‌مندی از طراحی و حتی عرضه مناسب، فائتون نتوانست آمار فروش مناسبی را ثبت کند تا شاهد نشانه‌هایی از عدم تمایل قسمتی از بازار به صرف هزینه زیاد برای خرید خودروهای این برند (که فاقد اعتباری مشابه با برندهای ثابت شده مانند بی‌ام‌دبلیو و مرسدس بنز بود) باشیم.

در ادامه راه، فولکس واگن توانست با عرضه خودروهای متنوع، موفقیت‌های خود را تداوم بخشد. خودروهایی که شامل تنوع گسترده از سدان‌های خانواده محور تا شاسی‌بلندهای جادار بودند. در حال حاضر این شرکت آلمانی در زمینه تولید خودروهایی که تعادل و کنترل عالی در کنار فضای داخلی بهبودیافته را پیش روی خریداران قرار می‌دهند شهرتی جهانی بدست آورده است. اخیرا کمپانی فولکس واگن با مشکلات زیادی در مورد رسوایی تقلب در اعلام میزان آلایندگی برخی از مدل های دیزلی خود مواجه بوده که ضرر و زیان مالی هنگفتی را برای این شرکت داشته و اعتبار و آبروی جهانی آن ها را به خطر انداخته است.

اخبار فولکس واگن

فولکس واگن 2017

توافق فولکس واگن با آمریکا

خودروساز آلمانی فولکس واگن با ۱۰ ایالت آمریکا برای جبران خسارات محیط زیستی و همچنین خسارت مصرف کنندگان ناشی از رسوایی آلایندگی به توافق رسید. به گزارش ۱۶۱۶، این شرکت موافقت کرد ۱۵۷.۵ میلیون دلار

T-ROC 2017

فولکس T-ROC را بر پایه گلف می سازد

فولکس واگن به آرامی به تولید اس یو وی های موفق خود ادامه می‌دهد. اما این مسیر به زودی دستخوش تغییراتی خواهد شد و خودروساز آلمانی قرار است طی ۱۸ ماه آینده کراس اوورهای با احساس تری را روانه بازار کند

پورشه 2017

سود ۱۷ هزار دلاری پورشه از فروش هر خودرو

طبق گزارش بلومبرگ، پورشه به‌طور میانگین از فروش هر خودروی خود ۱۷ هزار دلار سود عملیاتی کسب می‌کند. این رقم نسبت به سایر خودروسازان دیگر بیشتر است. به گزارش ۱۶۱۶، فرقی نمی‌کند یک خودروساز در

فولکس‌واگن 2017

رونمایی از برند اقتصادی فولکس‌واگن درچین

فولکس‌واگن قصد دارد از اولین خودروی اقتصادی خود که صرفاً برای بازار چین تولید می‌شود، تحت یک برند جدید رونمایی کند. این کراس‌اوور در حدود ۷ هزار و ۳۰۰ دلار قیمت دارد. به گزارش ۱۶۱۶، یوکِم هایزمن،