سوزوکی

Suzuki

سوزوکی برند متولد ژاپن و شرکت خودروسازی مطرحی است که با عرضه محصولات تولیدشده برپایه تمرکز روی دو فاکتور ارزش و قیمت مناسب برای خود نامی دست و پا کرده است. در طول سال‌های متمادی حضور در بازار، تنوع گسترده‌ای از محصولات این شرکت شامل خودروهای سدان، خودروهای استیشن (واگن) و شاسی بلند را شاهد بوده‌ایم. با این وجود، در اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی این شرکت تصمیم به توقف فروش خودروهای جدید خود در ایالات متحده آمریکا گرفت.

تاریخچه سوزوکی

این شرکت توسط میچیو سوزوکی در سال ۱۹۰۹ میلادی و با عنوان سوزوکی لوم ورکس افتتاح شد. در دهه ۱۹۵۰ میلادی تمرکز این شرکت از ماشین‌های نساجی به تولید موتورسیکلت و خودرو معطوف شد. در سال ۱۹۵۵ میلادی سوزوکی، سوزلایت را به عنوان یک خودروی کامپکت که در واقع فانوسی برای روشنایی راه بازار تولید خودروهای سبک‌وزن ژاپنی بود را به بازار عرضه کرد. در سال ۱۹۶۱ میلادی، این شرکت خط تولید محصولات خود را با رونمایی از یک کامیون گسترش داد.

همانند مدل‌های پیشین، وانت کوچک سوزلایت کری نیز با بهره‌مندی از مشخصه‌های وزن کم، خود را از سایرین متمایز کرد. در پایان دهه ۱۹۶۰ میلادی خط تولید این شرکت با تولید خودروی سواری فرونته، خودروی جمع و جور فرونته ۸۰۰ و ونِ کری‌ون بیش از پیش توسعه یافت.

در سال ۱۹۷۰ میلادی، سوزوکی خودروی جیمنی را به عنوان یک شاسی بلند مجهز شده به قابلیت انتقال همزمان توان به چهارچرخ (که به نوعی نسخه شیک جیپ CJ-5 به حساب می‌آمد) به بازار عرضه کرد. در این دهه، شاهد عرضه مدل‌های آلتو و ساب‌کامپکت LJ80 نیز بودیم.

در دهه ۱۹۸۰ میلادی با خرید ۵ درصد از سهام سوزوکی توسط جنرال موتورز شاهد آغاز همکاری این دو شرکت بودیم. جنرال موتورز اتخاذ چنین سیاستی را در پاسخ به محبوبیت ساب‌کامپکت‌ها (خودروهای کاملاً جمع و جور) در بازار آمریکا در دستور کار قرار داد. پس از خرید سهام، محصولات سوزوکی نیز با تغییر نام به عنوان خودروهای جنرال موتورز در بازار آمریکا به فروش رسیدند.

در سال ۱۹۸۵ میلادی، این شرکت خودروسازی، شعبه مرکزی خود را در آمریکا دایر کرده و برای اولین‌بار در تاریخ، خودروهای برند سوزوکی به بازار ایالات متحده آمریکا وارد شدند. اولین مدل عرضه شده توسط سوزوکی، سامورایی بود که در دو مدل کانورتیبل (سقف بازشو) و هاردتاپ (سقف جمع‌شوی فلزی) این شاسی بلند جمع و جور را با موفقیت سریع روبرو کرد. با این وجود، افتخار آفرینی سامورایی مدت زمان محدودی داشت.

در سال ۱۹۸۸ مجله کانسومر ریپورتس گزارشی از عدم وجود ایمنی کافی در مدل سامورایی سوزوکی منتشر و ادعا کرد تحت شرایط خاص، مانور سامورایی، منجر به واژگونی آن خواهد شد. سوزوکی مسئولان مجله یادشده را به دادگاه کشاند (و پیروز دادگاه شد) اما تاثیرات بد برجا مانده از چاپ این مطلب، تقریباً به کفنی برای سامورایی تبدیل شد. با این وجود، سوزوکی مجدداً به تلاش ادامه داد و در پایان دهه ۱۹۸۰ میلادی، مجموع تولید خودروهای این شرکت به ده میلیون دستگاه افزایش یافته و شاهد حضور خودروی جمع و جور سوئیفت و شاسی‌بلند جمع و جور این شرکت به نام ساید کیک بودیم.

در دهه ۱۹۹۰ میلادی، سوزوکی دامنه نفوذ جغرافیایی خود را به کشورهایی مانند مصر، ویتنام و مجارستان گسترش داده و مدل‌های جدیدی مانند خودروی سقف‌بازشوی کاپوچینو و استیشن سبک‌وزن وگن آر را به بازار عرضه کرد. در خاک ایالات متحده آمریکا، سوزوکی مدل استیم را جایگزین سامورایی کرد، از محصولی دو سرنشینه با سقف T شکل به نام X-90 رونمایی کرد و در نهایت مدل سایدکیک را با عرضه ویتارا و گرند ویتارا از دور خارج کرد.

در سال ۲۰۰۴ میلادی، سوزوکی و جنرال موتورز، شرکت بیمار دوو را خریداری کردند تا محصولات تولیدی هر دو شرکت تحت برند سوزوکی وارد بازار شود. به‌عنوان نمونه، سوزوکی فورنزا و ورونا هر دو حیات یافته‌های مدل‌های قدیمی خودروهای شرکت دوو بودند.

در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی سوزوکی همچنان به تکامل و بهبود مدل‌های تولیدی ادامه داد و با رونمایی از کیزاشی (خودروی سدان ابعاد متوسط که آنقدر خوب بود تا بتواند پیشتازان این بخش را به چالش بکشد) به اوج رسید. با این وجود، با افت مجموع فروش و کاهش علاقه مشتریان به خودروهای این شرکت، سوزوکی در نهایت در سال ۲۰۱۲ میلادی تصمیم به اعلام ورشکستگی و خاتمه دادن به فعالیت خود در آمریکا گرفت. با این وجود، در حال حاضر با توجه به خدمات پس از فروش خودروهای به فروش رسیده، نمایندگی‌های سوزوکی همچنان به ارائه قطعات و خدمات مورد نیاز خودروهای این شرکت اقدام می‌کنند.

اخبار سوزوکی

سوزوکی و تویوتا قصد همکاری دارند

تویوتا و سوزوکی اعلام کردند که قصد دارند یک همکاری احتمالی را مورد بررسی قرار دهند. به گزارش ۱۶۱۶، دو شرکت خودروسازی تویوتا و سوزوکی با اشاره به چالش های فناورانه و لزوم ادامه دادن به ادغام ها در

سوزوکی گرندویتارا 2016

شرایط فروش سوزوکی گرندویتارا با تحویل یک ماهه

معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو از فروش خودرو سوزوکی گرندویتارا به صورت نقدی با تحویل ۳۰ روزه خبر داد. به گزارش ۱۶۱۶، سوزوکی گرند ویتارا فیس لیفت (اتومات) با قیمت ۱۳۵ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۵۰۰

سوزوکی 2016

نسخه های جدید و خاص سوزوکی های هزار

سه سال از عرضه سری GSX می گذرد اما سوزوکی هنوز فیس‌لیفتی برای آن عرضه نکرده. در عوض، این موتورسیکلت‌ساز ژاپنی به معرفی یک نسخه Carbon Edition برای GSX-S۱۰۰۰ و Tour Edition برای GSX-S۱۰۰۰F بسنده کرده

صنعت خودروی ایران 2016

چالش عصر جدید صنعت خودروی ایران چیست؟

اتومبیل سازی ایران در شرایطی به لطف توافق هسته‌ای و برجام، مهیای یک رنسانس تاریخی می‌شود که در این میان، یک چالش مهم پیش‌رو دارد و آن، احتمال عدم ساخت و عرضه تولیداتی مجهز به آپشن‌ها و تجهیزات روز