رنو

Renault

شرکتی که در سال ۱۸۹۹ در فرانسه توسط سه برادر پایه‌گذاری شد، بعدها به کسب و کاری پرسود و پرمنفعت تبدیل شد. این کسب و کار، راه‌اندازی شرکت رنویی است که در حال حاضر و البته در پرتو همکاری با نیسان، در جایگاه چهارم بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروساز دنیا قرار گرفته است.

تاریخچه رنو

رنو که زاییده ذهن مهندسی خوش‌ذوق به نام لوئیز رنو است در قالب همراهی و همکاری او با دو برادر دیگرش (که مدیریت مسائل مالی را برعهده داشتند و البته لوئیز که مدیریت مسائل فنی به عهده او بود) تأسیس شد. از همان ابتدای امر، لوئیز خلاقیت و ابداع خود را با ابداع سیستم درایو مستقیم در سه‌چرخه De Dion-Bouton که پس از آن به خودرویی چهارچرخ تبدیل شد، به اثبات رساند.

لوئیز به این نکته نیز پی برد که تنها در قالب شرکت مسابقات است که می‌تواند نام رنو را در جهان مطرح کند. از همین رو، او خودروهای خود را وارد مسابقات شهر به شهری کرد که در آن برادرانش نقش راننده را ایفا می‌کردند. پیروزی‌های بدست آمده دقیقاً همان عواملی بودند که رنو برای کسب شهرت به آن‌ها نیاز داشت. افرادی که مسابقات را تماشا می‌کردند نیز علی‌رغم قیمت بالای خودروهای تولیدی این شرکت در زمان یادشده، از خرید آن‌ها استقبال می‌کردند.

در ادامه راه، این شرکت سریعاً فروشگاهی را در Seine تأسیس کرد و خودروهای عرضه شده در قالب چندین مدل در سال ۱۹۰۲ پیش روی خریداران قرار می‌گرفتند. در همین سال، لوئیز اولین موتور طراحی شده توسط خودش که در واقع نمونه‌ای چهارسیلندر با توان ۲۴ اسب بخار بود را به ثبت رساند.

در سال ۱۹۰۲، مارسل، یکی از برادران لوئیز در تصادفی که در جریان مسابقه پاریس به مادرید به وقوع پیوست جان خود را از دست داد. اتفاقی که برای شرکت و لوئیزی که حالا از رانندگان حرفه‌ای برای مسابقات رنو استفاده می‌کرد، خبری ناخوشایند بود. در ادامه لوئیز تصمیم گرفت خودروهای تولیدی رنو را به بازارهای اروپا و حتی آمریکا صادر کند.

با عمیق‌تر شدن شکاف میان ایالات متحده آمریکا و اروپا به علت جنگ و مشکلات اقتصادی، رنو مجبور به بهبود کیفی محصولات و البته کاهش هزینه‌ها شد. پس از بحران‌های اقتصادی، لوئیز در جهت خودکارسازی هر چه بیشتر شرکت رنو قدم برداشت و هرگونه شرکتی که مواد و قطعات مورد نیاز برای تولید خودروهای این شرکت را فراهم می‌کرد را خریداری کرد. علاوه بر این، او به مدرنیزاسیون شرکت رنو اقدام و با الگوبرداری از فورد و ساختارهای شرکت آن، کارخانه جدید مونتاژ را در سال ۱۹۲۲ میلادی راه‌اندازی کرد.

در زمان وقوع بحران‌های اقتصادی در دهه ۱۹۳۰ میلادی، تمامی شرکت‌های خودروساز مجبور به تحمل شرایط نه‌چندان مطلوب حاکم بر بازار بودند و رنو نیز از این قاعده مستثنی نبود. این شرکت مجبور به کاهش هزینه‌ها، کم‌کردن تعداد نیروهای کاری و اتخاذ راهکارهایی در راستای بهره‌وری بیشتر در زمینه تولید شد. از همین رو، این شرکت دست به توسعه خط تولید خود در دیگر قسمت‌ها زد و هر محصولی که یک موتور به آن متصل بود را به مرحله تولید رساند. در راستای این سیاست، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، خودروهای الکتریکی ریلی، تراکتورها و حتی موتورهای ویژه هواپیما به خط تولید این شرکت رسیدند.

با اعتصاب کارکنان شرکت‌ها در تمامی کشور فرانسه، رنو در سال ۱۹۴۵ و با هدف جلوگیری از ورشکستگی (نظیر آنچه پیش از این برای سیتروئن اتفاق افتاده بود) ملی شد. اولین پروژه‌ای که توسط شرکت جدید در دستور کار قرارگرفت، مدل کوچک 4CV بود که تولید آن تا پس از جنگ جهانی دوم به تعویق افتاد. در بازار اروپا، خودروهای کوچک با توجه به قیمت پایین خرید و نگهداری، آینده بازار را تشکیل می‌دادند و از همین رو مدل 4CV بالاخره در سال ۱۹۴۶ معرفی و به یک پیروزی ارزشمند برای رنو مبدل شد. خودرویی که البته بزرگ‌تر از آن چیزی بود که در ابتدا تصور می‌شد. با درآمدی که رنو از فروش این محصول بدست آورد، به توسعه و خرید لوازم مورد نیاز در خط تولید اقدام کرد. پس از این، رنو مجدداً تمرکز خود را روی محصولات سنگین معطوف کرد و با ادغام دو شرکت لاتیل و سوموآ، یک شرکت جدید که به‌طور کامل به تولید کامیون اختصاص داشت را با عنوان ساویم راه‌اندازی کرد.

با قدیمی‌تر شدن حضور 4CV در بازار، مدل جدیدی به نام دوفین در سال ۱۹۵۶ به بازار عرضه شد. این خودرو نیز موفقیت زیادی، حتی در ایالات متحده آمریکا بدست آورد. در حقیقت، موفقیت این خودرو در آن سمت اقیانوس آنچنان عظیم بود که رنو مجبور به راه‌اندازی شرکت ویژه حمل و نقل خودرو با عنوان CAT به‌منظور پاسخگویی به نیازهای بالای بازار شد. با ترک صحنه توسط دوفین، در سال ۱۹۶۱ مدل‌های رنو ۴ و رنو ۸ به بازار عرضه شدند.

رنو، دهه ۱۹۷۰ میلادی را با خودروی موفق دیگری که هم اسپورت‌تر و هم سریع‌تر بود یعنی رنو ۵ آغاز کرد. خودرویی که به‌طور ویژه با مصرف سوخت پایین به گزینه‌ای ایده‌آل در زمان بروز بحران‌های نفتی تبدیل شده بود. رنو در این زمان به‌منظور در دست گرفتن بازار آمریکا، حتی شروع به مونتاژ قطعات نه‌چندان کارآمد موجود در خط تولید خودروساز آمریکایی یعنی رمبلر کرد و از آن‌ها رنو رمبلر را به بازار عرضه کرد.

در طول دهه ۱۹۷۰ میلادی، رنو نفوذ خود را گسترش داد و کارخانه‌هایی را در اروپای شرقی، آفریقا و حتی استرالیا افتتاح کرد. همکاری با شرکت آمریکایی AMC نیز در سال ۱۹۷۹ رقم خورد. در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی، رنو مجدداً با بحران مالی روبرو شود و رئیس این شرکت تصمیم به خروج تمامی خودروها از مسابقات، فروش تمامی دارایی‌های غیرضروری و کاهش هزینه‌ها در تمامی قسمت‌ها گرفت.

خبر خوب برای رنو این بود که تا سال ۱۹۸۷ میلادی، این شرکت مجدداً با توجه به سود بدست آمده، توازن خود در بازار را بدست آورد. از همین رو در آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی، مجموعه جدیدی از خودروهای این شرکت روانه بازار شدند و همگی آن‌ها نیز به موفقیت‌های چشمگیر رسیدند. این مدل‌ها شامل Clio جدید، Espace جدید، توئینگو و لاگونا بودند. رنو مگان سال ۱۹۹۵ نیز به عنوان اولین خودرویی که توانسته آزمایش‌های امنیتی NCAP اروپا را با کسب چهار ستاره پشت سر گذارد، به بازار عرضه شد.

در طول دهه ۱۹۹۰ میلادی، رنو بار دیگر به مسابقات فرمول ۱ بازگشت و این رقابت‌ها را درسال‌های ۱۹۹۲، ۱۹۹۳، ۱۹۹۵، ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ با موفقیت پشت سر گذاشت. در سال ۱۹۹۶ اینگونه تصمیم گرفته شد که رنو باید برای سوددهی بلندمدت به بخش خصوصی واگذار شود. در همین سال، سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در برزیل، آرژانتین و ترکیه در دستورکار قرارگرفت.

پس از سال ۲۰۰۰، شاهد عرضه مدل‌هایی با موفقیت کم‌تر (مانند آوانتایم و ول‌ساتیس) از رنو بودیم اما روند موفقیت این شرکت در قالب سری‌های قدیمی‌تر مانند Clio، لاگونا و مگان تضمین شد. در حال حاضر، دولت ۱۵٫۷ درصد از سهام این شرکت را که از آن زمان، خرید شرکت خودروساز رومانیایی Dacia و شرکت خودروساز کره‌ای سامسونگ موتورز و ۲۰ درصد سهام ولوو را در کارنامه می‌بیند، در اختیار دارد.

اخبار رنو

رنو 2017

رنو به زودی ۳ محصول جدید در ایران تولید می کند

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از تغییر زمان تولید مشترک خودرو با رنو فرانسه خبر داد و گفت: قرارداد ایدرو و رنو به زودی و طی سال جاری امضا می‌شود. به گزارش ۱۶۱۶، منصور معظمی در پاسخ به این

رنو 2017

یک ماه دیگر قرارداد رنو امضا می شود

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و رنوی فرانسه در حالی مهر ماه امسال توافقنامه همکاری مشترک به امضا رساندند که این توافقنامه هنوز به قرارداد تبدیل نشده؛ بنابراین دو طرف فعلا به فاز اجرایی مشارکت خود

رنو-نیسان 2017

رنو-نیسان در زمینه فناوری خودران با مایکروسافت همکاری می کنند

گروه خودروسازی رنو-نیسان در نمایشگاه CES امسال اعلام کرد که در حال همکاری با یک سری از شرکا درباره تعدادی پروژه است. به گزارش ۱۶۱۶، این پروژه ها شامل توسعه خودروهای خودران، خودروهای الکتریکی،

رنو کلیو 2017

رنو کلیو در تهران آزمایش فنی می شود

خودروی رنو کلیو ۴ قرار است به زودی به صورت سی‌بی‌یو (خودروی ساخته شده) توسط شرکت ایران خودرو به ایران وارد و در بازار عرضه شوند. به گزارش ۱۶۱۶، خودروی رنو کلیو ۴ قرار است به زودی به صورت سی‌بی‌یو