مرسدس بنز

Mercedes Benz

شرکت خودروساز آلمانی مرسدس بنز که در زمینه تولید محصولات لوکس شهرتی جهانی دارد، بیش از یک قرن است که با اقتدار در این بازار فعالیت می‌کند و در تمامی تاریخ پر فراز و نشیب تولید خودرو نقشی چشمگیر ایفا کرده است. با توجه به نقش این شرکت در پیدایش موتورهای مدرن احتراق داخلی می‌توان پدران برند مرسدس بنز را در عمل، مخترعان خودرو به حساب آورد.

تاریخچه مرسدس بنز

سال‌ها پیش، کارل بنز و گاتیلب دایملر سرگرم فعالیت در مسیری بودند که دنیا را از حمل و نقل با استفاده از گاری‌های متصل به اسب رها می‌ساخت. طرح اولیه از موتورهای مدرن که در سال ۱۸۸۶ ارائه شد نه حاصل کار تیمی این دو بلکه محصول تلاش و تحقیقات هم‌گام و البته مستقل آن‌ها بود. اگرچه هر دو فرد یادشده در جنوب آلمان زندگی می‌کردند اما بر اساس مستندات تاریخی، این دو هیچ‌گاه یکدیگر را ملاقات نکرده بودند.

علی‌رغم تلاش و سهم برابر هر دو مهندس در توسعه موتورهای بنزینی چهار زمانه، این گاتیلب دایملر بود که در کانون توجهات قرارگرفت. در پرتو نتایج موفقیت آمیز دایملر در مسابقات، یک تاجر متمول اتریشی به نام امیل جلینک به خودروهای تولیدی این شرکت علاقمند شد. نتیجه تلاش دایملر و مهندس ارشد او تا به حدی جلینک را تحت تأثیر قرارداد که پیشنهاد همکاری تجاری به آن‌ها ارائه شد. بر اساس این پیشنهاد، تعداد زیادی از خودروهای تولیدی آن‌ها در مقابل تغییر نام دایملر به مرسدس (نام دختر جلینک) و البته اعطای حق تغییر در طراحی خودروهای تولیدی در کنار حق فروش خودروها در برخی کشورهای اروپایی مانند اتریش، فرانسه و بلژیک سفارش داده می‌شد.

تا پیش از وقوع جنگ جهانی اول، دایملر شهرت زیادی برای خودروهایی که بهتر از نمونه‌های تولیدی بنز بودند بدست آورد. در سال ۱۹۰۸ هر دو شرکت تولیدکننده در مکان بهترین‌های گرند پری فرانسه قرارگرفتند.

پس از اینکه در طول جنگ جهانی دوم این دو شرکت کارخانه‌های خود را به انبار پشتیبانی برای ارتش تبدیل کردند، شرایطی حکم‌فرما شد که این هر دو شرکت با توجه به عدم امکان استقلال، همکاری با یکدیگر را آغاز و در نهایت قسمت Motorengesellshaft در سال ۱۹۶۲ با Benz & Cie ادغام و به شرکت بزرگ‌تر دایملر-بنز تبدیل شد.

از آن زمان به بعد، خودروهای مرسدس بنز همواره در میان بهترین خودروهای جهان قرار گرفتند و از آن‌ها به عنوان نمادی از کیفیت برتر و مهندسی پیشرفته یادشد. در حقیقت، افرادی که در پشت صحنه فعالیت این برند قرارداشتند، تاکنون خدمات زیادی را در زمینه بهبودهای بی حد و حصر در هر قسمت از آناتومی خودروها انجام داده‌اند.

علی‌رغم ادعاهایی که در خصوص اشتغال اجباری و زیرپا گذاشتن حقوق انسانی در طول جنگ جهانی دوم بر علیه مرسدس-بنز مطرح می‌شود، این شرکت موفقیت‌های زیادی در ایجاد یک امپراتوری خودروسازی که از سوی رهبران ایالتی، غول‌های رسانه‌ای و خانواده‌های متمول پشتیبانی می‌شد، بدست آورد.

مرسدس بنز به‌طور ویژه به خاطر عرضه لیموزین‌هایی که بارها و بارها در فیلم‌های سینمایی (از زمانی که برادران Lumiere به خاطر مطرح شدن عنوان سینماتوگرافی به محبوبیت رسیدند) مورد استفاده قرارگرفته شهرتی جهانی دارد. اگر کیفیت برتر محصولات و شهرت جهانی برای توضیح شاخصه‌های مرسدس بنز کافی نباشند می‌توان ادعا کرد مرسدس بنز پدر بسیاری از ابداعات ویژه در صنعت خودروسازی است که اکثر آن‌ها روی موتورهای چهارسیلندر ساده تمرکز یافته‌اند.

۲۸ سال پس از اینکه Otti از نسخه اولیه موتور چهارزمانه بنزینی رونمایی کرد، ویلهلم می‌باخ این ایده را تکامل بخشید و موتوری برای دایملر طراحی کرد که تنها امکان استفاده در قایق‌ها را فراهم می‌کرد. توسعه موتوری که در نهایت رویای دایملر در استفاده از آن در خشکی، آب و هوا را فراهم کند به چیزی در حدود ۸ سال زمان (پیش از آنکه از محصول نهایی در مدل ققنوس دایملر استفاده شود) نیاز داشت. ققنوس اولین خودروی جهان بود که به چنین موتوری تجهیز شده بود.

در همین زمان، کارل بنز سرگرم کار روی توسعه موتور چهارسیلندر با پیستون‌های تعبیه‌شده به صورت افقی، به‌منظور بهبود طراحی‌های انجام شده در سال ۱۸۹۷ بود.

در سال ۱۹۰۰ بالاخره شاهد عرضه موتور تقابلی و تکمیل فعالیت‌های بنز بودیم. از جمله مزایای طراحی افقی در مقابل همتای خطی آن می‌توان به بهینه‌سازی‌های مرتبط با فضا و پویایی هر چه بیشتر آن اشاره کرد. تعبیه افقی و در مقابل هم، در کنار ترتیب آتش پیستون‌ها به معنای لرزش کم‌تر، مرکز ثقل پایین‌تر و فضای بیشتر به‌منظور تعبیه تجهیزاتی مانند توربو یا سوپرشارژرها بود.

در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی، دور جدیدی از ابداعات مهندسی در قالب توسعه طراحی چکشی موتورها توسط میباخ برای دایملر آغاز شد. طراحی که نام خود را مدیون ترکیب دو میل بادامک کنترل شده به‌واسطه سوپاپ‌های جانبی است. دایملر در سال ۱۹۰۲ خودروی مسابقه‌ای Simplex در قالب تجهیز به موتور خطی چهارسیلندر که سوپاپ‌های ورودی بالاسری و سوپاپ‌های خروجی کنترل شده با استفاده از میله‌های مخصوص را به همراه داشت را معرفی کرد. به‌منظور اطمینان از حصول دمای پایین کاری، در طراحی موتور سیمپلکس از سیلندرهای دو جداره به‌منظور امکان شارش آب خنک کننده در نزدیک‌ترین مکان به منبع گرما استفاده شد.

بدنیست بدانید پیدایش خودروهای هیبریدی نیز تا این حد که تصور می‌کنید جدید نیست. در حقیقت، می‌توان رد پیدایش این خودروها را در دهه ۱۹۰۰ میلادی یعنی زمانی که سری مرسدس میکست عرضه شد جستجو کرد. خودروهای موجود در این سری از موتورهای ۴۵ تا ۶۰ اسب بخاری به‌منظور تأمین انرژی مولدهای الکتریکی استفاده می‌کردند. یک دستگاه یا رابط نیز به منظور تبدیل انرژی الکتریکی بدست آمده به نیروی پیش‌ران مورد استفاده قرار می‌گرفت. این خودرو که توسط DMG (Daimler Mottorengesellshaft) تولید شده بود در زمان خود با پیروزی در مسابقاتی مانند اکسلبرگ سر و صدای زیادی به راه انداخت.

مرسدس بنز در کارنامه خود چندین و چند نمونه رکوردشکنی سرعت را نیز داراست که در میان آن‌ها شکستن سد سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت شاید شاخص‌ترین نمونه باشد. ایده تولید خودرویی که بتواند به چنین سرعتی رسد اگرچه در حال حاضر چیز چندان عجیبی به نظر نمی‌رسد اما در سال ۱۹۰۹ رؤیایی بود که با تولید مدل لایتنینگ بنز محقق شد. این خودرو در واقع هیولایی بود که توان خود را از موتوری ۲۱٫۵ لیتری تأمین می‌کرد.

پس از چندین و چند پیشرفت دیگر مانند معرفی موتورهای سه سوپاپه دو احتراقه و چهار سوپاپه، DMG فعالیت در حوزه توربوشارژر را آغاز کرد. اولین حضور این شرکت در تولید موتورهای ویژه هواپیمایی به سال ۱۹۲۱ باز می‌گردد که موتوری بر پایه نمونه‌های موجود در جنگ جهانی دوم توسط پل دایملر توسعه یافت.

در زمینه خودروهای باری و کامیون‌ها نیز تا زمانی که تاریخ نامی از این دسته خودروها می‌برد، نام بنز نیز دیده می‌شود. موتور دیزلی OB 2 در سال ۱۹۲۳ رونمایی و اولین کامیونی دیزلی نیز در سال ۱۹۲۴ معرفی شد. به محض اینکه دایملر و بنز اتحادی پر سود و منفعت و البته مملو از ابداعات بی‌نظیر را رقم زدند، مدل 260 D نیز در سال ۱۹۳۶ به عنوان اولین خودروی مسافربر دیزلی رونمایی شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، مدل 260 D با بهینه‌سازی‌های زیادی همراه بود. این در حالی بود که تلاش‌های این خودروساز آلمانی برای تولید موتورهای دیزلی جمع و جور با آغاز جنگ جهانی دوم، مختل شد.

پس از وقفه‌ای که به علت جنگ ایجاد شد، مرسدس بنز فعالیت‌های خود را با عرضه مدل 170 V در سال ۱۹۴۶ ادامه داد. این موتور که برپایه مدل 260 D طراحی شده بود در واقع نمونه‌ای ۴ سیلندر و ۱٫۷ لیتری بود که پیش از رونمایی از مدل 170 D (خودرویی که علاوه بر شعله‌ور کردن علاقه مشتریان به این برند، تضمینی برای بازگشت باشکوه این برند در سال ۱۹۴۹ بود) معرفی شد.

در طول دهه ۱۹۵۰ میلادی، مرسدس بنز تعدادی از زیباترین خودروهای خود مانند مدل ۱۹۰ و 300 SL را تولید کرد. اولی، نمونه‌ای جمع و جور بود که پس از ثبت یک رکورد جدید در میان خودروهای دیزلی در سال ۱۹۵۹ تحسین همگان را به دنبال داشت. دومین مدل نیز مدل فریب‌دهنده بالداری بود که قرار است در قالب مدل SLC که هنوز معرفی نشده مجدداً به بازار بازگردد. در کنار ظاهر زیبا، 300 SL اولین خودروی تولیدشده بود که از تکنولوژی تزریق سوخت یا انژکتور بهره‌مند شده بود.

در دهه ۱۹۸۰ میلادی، نگرانی‌های جهانی در خصوص تبعات آلودگی‌های کربنی و به‌طور کلی آلودگی‌های خودرویی افزایش یافت. مرسدس بنز از جمله اولین شرکت‌هایی بود که با همکاری مقامات دولتی از مبدل کاتالیزوری سه‌راهی حلقه بسته در سال ۱۹۸۵ رونمایی کرد. با استفاده از این تکنولوژی و در کنار آن پیاده‌سازی چند تغییر روی فیلتر روغن (مانند دسترسی آسان از قسمت بالا) خودروهای مرسدس بنز به پیشرفتی بیش از پیش رسیدند.

تا اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی خودروهای دیزلی این شرکت به‌طور کامل به سیستم‌های چهار سوپاپه ورودی/خروجی تجهیز شدند و کاربراتور نیز جای خود را به سیستم‌های تزریق سوخت داد. چندسال بعد، مرسدس-بنز به سمت توسعه سوپرشارژرها قدم نهاد که این امر نیز همزمان با رونمایی از کمپرسور C 230 محقق شد.

این شرکت پس از آغاز فصل جدید در تکنولوژی مکانیکی سوپرشارژینگ، با ارائه طرح‌های مهندسی شده جدید و طراحی‌های خیره‌کننده، مرزهای جدیدی را درنوردید. سیستم بلوتک در سال ۲۰۰۵ با یک هدف توسعه یافت که آن کاهش آلودگی‌های کربنی بود. این امر با استفاده از SCR (کاهش‌دهنده‌های کاتالیزوری قابل انتخاب) میسر شد. دو رویداد مهم دیگر نیز در همان سال و همزمان با رونمایی از موتور توربو A 200 برای کلاس A و طرح مفهومی بایونیک رقم خورد.

مرسدس بنز اولین خودرویی بود که از سیستم‌های ABS و ESP در خودروهای خود استفاده کرد و در ادامه نیز با رونمایی از موتور DiesOtto که در نمایشگاه خودروی سال ۲۰۰۴ فرانکفورت تحسین‌ها را برانگیخت، مرزهای جدیدی را درنوردید. DiesOtto از محفظه‌های احتراق تغییرپذیر بهره می‌برد و در عین حال مزایای پیشرانه‌های بنزینی و گازوئیلی را توامان پیش روی کاربر قرار می‌دهد. سیستم احتراق خودکار کنترل شده این موتور این امکان را به شمع‌ها خواهد داد تا فرایند آتش‌زدن سوخت را در دماهای بالایی که سوخت (در این جا بنزین) می‌تواند به همان روش گازوئیل شعله‌ور شود، متوقف کنند. اگرچه راهکاری که توسط محققان به‌منظور دست‌یابی به محفظه‌های احتراق تغییرپذیر مورد استفاده قرارگرفته همچنان ناشناخته مانده اما مطمئناً در چند سال آینده و با جایگزینی موتورهای فعلی با نمونه‌های DiesOtto این موضوع عملاً پیش روی عموم قرار خواهد گرفت.

اخبار مرسدس بنز

مرسدس بنز 2017

تولید خودروهای مرسدس بنز در روسیه آغاز شد

خودروساز آلمانی دایملر برای تولید خودروهای مرسدس بنز یک کارخانه نزدیک مسکو می گشاید که نخستین سرمایه‌گذاری جدید یک خودروساز غربی در روسیه از زمان وضع تحریم‌ها در سه سال گذشته خواهد بود. به گزارش

تمام الکتریکی مرسدس بنز 2017

تولید کامیون تمام الکتریکی مرسدس بنز در سال جاری

مرسدس بنز از اولین کامیون تمام‌الکتریکی خود در سال جاری رونمایی می‌کند. این کامیون قرار است در نوبت اول به مشتریان آلمانی تحویل داده شود. به گزارش ۱۶۱۶، مرسدس بنز آماده‌ی رونمایی از اولین کامیون

مرسدس بنز 2017

ساخت کارخانه مرسدس بنز در مسکو

شرکت خودروسازی مرسدس بنز آلمان به زودی کارخانه تولیدی خود را در حومه شهر موسکو راه اندازی می‌کند. به گزارش ۱۶۱۶، قرار است در این کارخانه خودروسازی سالانه تا ۲۵ هزار دستگاه انواع خودرو توسط کمپانی

مرسدس بنز 2017

سیستم رانندگی خودکار مرسدس بنز چگونه کار می کند؟

به گزارش ۱۶۱۶، همه‌ی کمپانی‌ها با سرعت زیاد در حال کار هستند تا برای عصر خودروهای خودران آماده شوند و مرسدس هم شرکتی نیست که قافیه را به رقبا ببازد. این کمپانی آلمانی پیش از این نسخه‌ی نیمه خودران