مزدا

Mazda

در سال ۱۹۲۰، جوجیرو ماتسودا، کمپانی Toyo Cork Kogyo که یک شرکت تولید چوب پنبه بود را در هیروشیمای ژاپن تأسیس کرد؛ یک دهه بعد بود که کمپانی اولین خودروی خود را تولید و بلافاصله نام خود را به مزدا تغییر داد. امروزه، مزدا به تولید خودروهایی کم مصرف و با کیفیت معروف می‌باشد، از جملهٔ این خودروها مدل میاتا است که عنوان پرفروش‌ترین خودروی رودستر دو سرنشین جهان را یدک می‌کشد.

تاریخچه مزدا

مزدا که در ابتدای راه، فعالیت خود در زمینه تولید چوب پنبه را تحت عنوان شرکت Toyo Cork Kogyo در سال ۱۹۲۰ آغاز کرد، خیلی سریع فرایند تولید خودرو را در پیش گرفت. اولین خودروی مزدا به نام مزدا-گو، در واقع کامیونی سه چرخ بود که در سال ۱۹۳۱ به بازار عرضه و یک‌سال بعد به چین صادر شد. این تنها خودروی این شرکت بود که تا زمان شروع جنگ جهانی دوم به مرحله تولید رسید و پس از آغاز جنگ، کارخانه‌های مزدا شروع به ساخت اسلحه کردند. پس از جنگ، قسمتی از کارخانه مزدا برای مدتی کوتاه به ارائه خدمات ویژه برای استان هیروشیمای ژاپن اقدام کرد. در ادامه راه، تولید و صادرات در سال ۱۹۴۹ در قالب تولید همان کامیون سه چرخ ادامه یافت و اولین کامیون چهارچرخ این شرکت، مزدا رومپر در سال ۱۹۵۸ میلادی معرفی شد. اولین خودروی سواری این شرکت در سال ۱۹۶۰ میلادی در قالب مزدا کوپه R360 روانه بازار شد. اولین همکاری مزدا با یک شرکت خارجی در سال ۱۹۶۱ و در قالب طرح مشترک با شرکت NSU/Winkel به‌منظور تولید و توسعه موتورهای دوار رقم خورد. این پروژه با هدف متمایز ساختن طراحی‌های مزدا از دیگر خودروسازهای ژاپنی صورت گرفت. تا به امروز، مزدا تنها تولیدکننده موتورهای دوار ونکل به حساب می‌آید و حتی شرکت‌های دیگر مانند NSU و سیتروئن نیز از پیاده‌سازی این طرح در دهه ۱۹۷۰ میلادی انصراف دادند.

دلیل موفقیت مزدا این بود که مدل‌های تولیدی این شرکت با توجه به قدرت بالا و وزن کم، سریعاً محبوب شدند. موفق‌ترین سری خودروهای تولیدی مزدا، R 100 و RX بودند که در نهایت موجبات توسعه هرچه بیشتر این شرکت را فراهم آوردند. در سال ۱۹۷۰، مزدا توجه خود را به بزرگ‌ترین بازار موجود برای فروش خودروهایش یعنی ایالات متحده آمریکا معطوف کرد. این شرکت در آمریکای شمالی شعبه ویژه‌ای را ایجاد کرد که در عمل نیز به راهکاری در جهت کسب موفقیت برای این شرکت تبدیل شد. در حقیقت، مدل‌های مزدا آنچنان موفق بودند که این شرکت حتی وانت باری تولیدی خود را نیز برپایه طراحی موتورهای دوار طراحی و تولید کرد.

در سال ۱۹۷۳ و با توجه به بحران‌های نفتی، موتورهای دوار این شرکت که تشنه سوخت بودند به نوعی موجبات کاهش میزان فروش خودروهای این برند را رقم زدند اما این شرکت موتورهای پیستونی را کنار نگذاشته بود و می‌توانست از مدل‌های ۴ سیلندر در خودروهای خود استفاده کند. اینجا بود که محصولات کوچک‌تر فامیلیا و کاپلا متولد شدند.

با این وجود، مزدا همچنان در حوزه تولید خودروهای اسپورت تسلیم نشده بود و تصمیم به راه‌اندازی کارخانه دیگری به‌طور موازی با کارخانه اصلی و با هدف تولید خودرو، خارج از جریان اصلی گرفت. در سالد ۱۹۷۸ خودروی کاملاً اسپورت RX7 و پس از آن RX8 تولید شد. موتورهای پیستونی نیز در خط تولید مزدا در قالب مدل MX-5 یا میاتا پدیدار شدند.

در سال ۱۹۷۹ شرکت فورد موتور، به عنوان سرمایه‌گذار جدید مزدا وارد عمل شد و ۲۷ درصد از سهام این شرکت را پس از سقوط مالی این شرکت در اختیار گرفت. در ادامه راه، در دهه ۱۹۸۰ میلادی نیز فورد ۲۰ درصدِ دیگر از سهام مزدا را پس از چندین سرمایه‌گذاری مشترک نظیر استفاده از پلتفرم سری فامیلا برای مدل‌های لیزر و اسکورت و همچنین ساخت کارخانه مزدا در فلت راک میشیگان به خود اختصاص داد.

دهه ۱۹۹۰ میلادی نیز با سرمایه‌گذاری مشترک دیگری با فورد، این‌بار روی مدل اکسپلورر در سال ۱۹۹۱ آغاز شد که البته یک سرمایه‌گذاری بد برای شرکت ژاپنی بود و البته آمریکایی‌ها تمام سود خود را از این معامله بدست آوردند. در ادامه راه، با تغییر روند در طراحی موتور خودروها، مزدا توسعه موتور سیکل میلر (سیکل میلر در مهندسی در واقع سیکل ترمودینامیکی است که در نوع خاصی از موتورهای احتراق داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد) را در سال ۱۹۹۵ در دستورکار قرارداد.

با ظهور بحران‌های مالی در سال ۱۹۹۷، بخش پایانی دهه ۱۹۹۰ میلادی آنچنان که باید و شاید برای این شرکت ژاپنی سودآور نبود. در این زمان، فورد ۳۹٫۹ درصد از شرکت مزدا را خریداری کرد. از آن زمان به بعد، همکاری میان دو برند خودروساز تقویت شد و به‌اشتراک گذاری طراحی موتورها و حتی برخی از پلتفرم‌ها (فورد اسکیپ با مزدا تریبیوت و نسل جدید فورد فوکوس با مزدا اکسلا) در دستورکار دو شرکت قرار گرفت.

در چشم‌انداز آینده، مزدا در تلاش خواهد بود تا تفکر رو به جلو و فناوری‌های آزمایشی خود را با توسعه یک خودروی هیدروژنی حفظ و تداوم بخشد. این در حالی است که نسخه اولیه این خودرو تاکنون موفق به طی مسافت ۲۰۰ کیلومتری شده است.

اخبار مزدا

خودروهای وارداتی 2017

خودروهای وارداتی در مناطق آزاد چه قیمتی دارند؟

مزدا SPORT ۲ مدل ۲۰۱۴ در بازار مناطق آزاد با قیمت ۵۳ میلیون تومان معامل می شود. به گزارش ۱۶۱۶، بر این اساس قیمت انواع خودرو های مزدا در بازار مناطق آزاد به شرح زیر است:  

تویوتا و مزدا 2016

فراخوان تویوتا و مزدا در چین و آمریکا

شرکت های تویوتا موتور و مزدا موتور برای رفع عیب خودروهایشان در چین و آمریکا فراخوان رفع عیب صادر می کنند. به گزارش ۱۶۱۶، نهاد نظارت بر کیفیت خودروهای چین اعلام کرد، واحد چینی شرکت تویوتا موتور به

مزدا ۳ 2016

قطعات مزدا ۳ تیپ ۳ در بازار چه قیمتی دارند؟

پمپ هیدرولیک مزدا ۳ تیپ ۳ به مبلغ ۲ میلیون و ۲۴۲ هزار تومان در بازار به فروش می رسد. به گزارش ۱۶۱۶، قیمت برخی قطعات خودرو مزدا ۳ تیپ ۳ در بازار به شرح زیر است:  

مزدا ۳ 2016

گروه بهمن قیمت جدید مزدا ۳ را اعلام کرد

گروه خودروسازی بهمن از صبح امروز یکشنبه ۴ مهرماه ۹۵ تا اطلاع ثانوی قیمت جدید مزدا۳ تیپ ۴ اعلام نمود. به گزارش ۱۶۱۶، براساس اطلاعات بدست آمده قیمت جدید خودروی مزدا۳ تیپ ۴ از ۱۱۵ میلیون تومان به ۱۱۶