دانگ فنگ

Dongfeng

دانگ فنگ موتور، شرکت چینی با مالکیت دولتی در حوزه خودروسازی است که مقر آن در ووهان چین قرار گرفته است. این شرکت به‌طور سنتی در میان سه شرکت برتر خودروسازی چین قرار داشته و در حاضر به همراه چانگان موتورز، گروه FAW و SAIC موتور در میان چهار عنوان برتر خودروسازی این کشور قرار دارد.

تاریخچه دانگ فنگ

شرکت دانگ فنگ علاوه بر خودروهای تجاری و سواری، در زمینه تولید قطعات و همکاری با دیگر شرکت‌های خارجی نیز تبحری ویژه و سابقه‌ای درخشان دارد. با ثبت شش همکاری با خودروسازهای دیگر جهان، این شرکت بیشترین سرمایه‌گذاری مشترک چین و کشورهای خارجی را در میان شرکت‌های فعال در حوزه خودروسازی کشور چین به ثبت رسانده است. این همکاری، این امکان را فراهم کرده تا دانگ فنگ تنوع زیادی از محصولات برندهای خارجی مانند سیتروئن، هوندا، کیا، نیسان، پژو و رنو را تولید و در کشور چین به فروش برساند. برندهای دیگری که با دانگ فنگ تعاملاتی داشته یا دارند شامل فنگ‌شن، اینفینیتی، لاکسگن و ونوسیا هستند. این در حالی است که خودروهای تجاری سنگین و اتوبوس نیز تحت برند دانگ فنگ به فروش می‌رسند.

این شرکت با تولید بیش از ۳٫۵ میلیون دستگاه خودرو، دومین شرکت خودروساز بزرگ چینی در سال ۲۰۱۴ میلادی لقب گرفت. تولید خودروهای تجاری با ثبت رقمی در حدود چهارصد و پنجاه هزار دستگاه، به مراتب فراتر از دیگر شرکت‌های چینی بود. دانگ فنگ دو زیرشاخه فعال دارد که تحت عناوین گروه دانگ فنگ موتور و دانگ فنگ اتومبیل به فعالیت می‌پردازند.

۱۹۶۲ تا ۲۰۰۰

دانگ فنگ به معنای باد شرقی که تا سال ۱۹۹۲ با عنوان سکند اتومبیل ورکس فعالیت می‌کرد در سال ۱۹۶۹ میلادی و با تلاش مائو زیدانگ به عنوان بخشی از استراتژی مورد نظر برای حفاظت از استان هوبی در مقابل تهاجمات خارجی، راه‌اندازی شد. این شرکت در ابتدا به تولید خودروهای تجاری مشغول بود و در سال ۲۰۰۱ این بخش، چیزی در حدود ۷۳ درصد از تولیدات دانگ فنگ را تشکیل می‌داد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی، این رقم بالعکس شد و ۷۳ درصد از تولیدات این شرکت به خودروهای سواری تعلق داشت. با این وجود، با توجه به محبوبیت خودروهای سواری مانند میکروون و خودروهای تجاری کوچک، این درصد احتمالاً کم‌تر از مقدار عنوان شده خواهد بود.

در سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۵ میلادی و در پرتو اصلاحات و بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی چین توسط دنگ ژیائوپینگ، دانگ فنگ از تولیدکننده‌ای با دو بخش مجزای تولید خودروهای سنگین تحت نظر دو مالکیت مستقل، به یک شرکت مستقل با مدیریت متمرکز تبدیل شد. این فرایند، تمامی فعالیت‌های دانگ فنگ از تولید تا مونتاژ خودرو را تحت عنوانی مستقل امکان‌پذیر می‌ساخت و ادغام شش بخش تولیدی و تعدادی از شرکت‌هایی که تا پیش از این تحت نظر مقامات استانی فعالیت می‌کردند را به همراه داشت. پس از سال ۱۹۸۵ میلادی نیز اصلاحات اقتصادی بیشتری به جریان افتاد که این روند نیز ایجاد ساختار بهتر برای دانگ‌فنگ را به همراه داشت. به این ترتیب، دانگ فنگ از کنترل مستقیم دولت مرکزی نیز رها شد.

در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی دارایی‌های این شرکت در مقایسه با آنچه در ابتدای امر توسط دولت و در سال ۱۹۸۱ در اختیار این شرکت گذاشته شده بود به رشد سه برابری رسید و مدیریت دانگ فنگ نیز تمایل به افزایش ظرفیت تولید داشت. در سال ۱۹۹۵ میلادی، این شرکت با مشکلات مالی روبرو شد که دامان اکثر شرکت‌های خودروسازی چینی را در آن زمان گرفته بود. این شرایط تا سال ۱۹۹۸ میلادی نیز ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۹۹ میلادی، تغییر ساختارهای این شرکت در دستورکار قرارگرفت.

دانگ فنگ با مالکیت دولتی به مشکلاتی با مسئولین مختلف در سطح ملی و استانی برخورد کرده بود و در کنار شرکت اصلی، شاهد پیاده‌سازی موفق شرکت خودروسازی دیگری بودیم که با هدف جلوگیری از ایجاد فضای غیر رقابتی، عملی کردن بهبود حجم خروجی و در نهایت جلوگیری از خریدهای بیهوده صورت پذیرفته بود. در دهه ۲۰۰۰ میلادی تلاش‌های دانگ فنگ به منظور پیاده‌سازی سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی وسعت یافت و این در حالی بود که اولین همکاری دانگ‌فنگ، در سال ۱۹۹۲ میلادی با گروه فرانسوی PSA انجام شده بود. همکاری که با عنوان دانگ فنگ سیتروئن اتومبیل کمپانی (DCAC) از آن یاد می‌شد و آغازی برای همکاری‌های فعلی دانگ فنگ و پژو سیتروئن به حساب می‌آمد.

۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰

در سال ۲۰۰۳ میلادی، دانگ فنگ همکاری مشترکی را با کیا موتورز، هوندا و نیسان پایه‌گذاری کرد. این در حالی است که تا سال ۲۰۱۱ میلادی این شرکت بیشترین تعداد همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک چینی-خارجی را در میان تمامی شرکت‌های چینی به خود اختصاص داده بود و آغاز همکاری با شرکت فرانسوی رنو نیز به آن معنا بود که این عنوان همچنان در اختیار این شرکت خواهد بود.

در سال ۲۰۰۹ میلادی، دانگ فنگ ۱٫۹ میلیون خودرو به فروش رساند تا به عنوان دومین خودروساز بزرگ داخلی و سومین خودروساز بزرگ در میان تمامی شرکت‌های فعال در کشور چین، خود را مطرح کند.

۲۰۱۰ تا زمان حاضر

در نمایشگاه خودرو پکن در سال ۲۰۱۰ میلادی دانگ فنگ طرح مفهومی از یک خودروی الکتریکی را به نمایش گذاشت که در کنار وعده این شرکت به‌منظور عرضه خودروی الکتریکی یادشده به بازار تا سال ۲۰۱۵ میلادی قرارگرفت. این در حالی است که پشتیبانی بخش‌های مرتبط با انرژی کشور چین از این شرکت و همچنین فرصت‌های موجود در بخش تکامل نیافته بازار خودروهای الکتریکی (که شرکت‌های غربی همچنان به منظور پیشتازی در آن به توسعه بیشتری نیاز دارند) فرصت جدیدی را پیش روی شرکت‌های خودروساز چینی قرار داده است.

در سال ۲۰۱۰ میلادی دانگ فنگ موفق به فروش ۲٫۷۲ میلیون دستگاه خودرو شد تا در جایگاه دوم لیست پرفروش‌ترین خودروسازهای چینی قرارگیرد. در این سال، گزارش ارائه شده از سوی شرکت دانگ فنگ خبر از فروش ۱٫۷۲ میلیون دستگاه خودروی سواری می‌داد.

آمار تولید این شرکت در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز این شرکت را از نظر حجم تولید در بازار داخلی در رده دوم قرار داد. این شرکت در مدت زمان یادشده موفق به تولید ۳٫۰۶ میلیون دستگاه خودرو شده بود. در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز دانگ فنگ با تولید بیش از ۲٫۷۶ میلیون دستگاه خودرو در جایگاه دوم قرارگرفت و این در حالی است که از این مقدار، ۷۳ درصد مربوط به خودروهای سواری بود.

دانگ فنگ در اکتبر سال ۲۰۱۲ میلادی و با خرید ۷۰ درصد از سهام شرکت سوئدی T Engineering AB اولین مرکز تحقیق و توسعه خود در خارج از چین را راه‌اندازی کرد. در سال ۲۰۱۳ میلادی، دانگ فنگ و شرکت سوئدی ولوو توافق کردند تا سرمایه‌گذاری مشترکی را در زمینه تولید کامیون‌های سنگین و نیمه سنگین با عنوان دانگ‌فنگ کمرشیال ویکل انجام دهند که ۵۵ درصد از مالکیت آن در اختیار دانگ فنگ و ۴۵ درصد در اختیار ولوو بود. بر مبنای این قرارداد، ولوو نهصد میلیون دلار سرمایه در اختیار دانگ فنگ قرار می‌داد و دانگ فنگ نیز ابزارهای خود در زمینه تولید کامیون‌های نیمه سنگین و سنگین را به اشتراک می‌گذاشت. علاوه بر این، دانگ فنگ سهام نیسان موتورز را نیز در این سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید خودروهای نیمه سنگین و سنگین، از شرکت ژاپنی خریداری می‌کرد.

در دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی، دانگ فنگ و شرکت چینی رنو بر سر تشکیل سرمایه‌گذاری مشترک ۵۰:۵۰ توافق کردند تا تولید خودروهای سواری برند رنو برای حضور در بازار چین نیز آغاز شود. هر دو طرف توافق کردند تا سرمایه اولیه ۱٫۲۷ میلیارد دلاری را وارد این همکاری کرده تا ششمین سرمایه‌گذاری مشترک دانگ فنگ با یک شرکت خارج ثبت شود.

در فوریه ۲۰۱۴ میلادی، شرکت PSA پژو سیتروئن که دوران ضرردهی را تجربه می‌کرد (به عنوان شریک سرمایه‌گذاری مشترک با دانگ‌فنگ از سال ۱۹۹۲ میلادی) با خرید ۱۴ درصد سهام از سوی دانگ فنگ، بار دیگر شاهد جذب سرمایه برای ادامه فعالیت بود.

اخبار دانگ فنگ

دانگ فنگ و فاو 2017

احتمال ادغام شرکت های دانگ فنگ و فاو

دو شرکت خودروسازی دانگ فنگ(DF) و فاو(FAW) اعلام کردند که برای نزدیک تر شدن فعالیت هایشان یک مرکز نوآوری مشترک احداث خواهند کرد. به گزارش ۱۶۱۶، دانگ فنگ سازنده کراس اور H۳۰ کراس و FAW سازنده بسترن

دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس  2016

دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس در آماده ورود به بازار؛ قیمت چینی محبوب ایران خودرو مشخص گردید

پس از قطعی شدن قرارداد پژو با ایران خودرو و تعیین مدل‌های ۳۰۱، ۲۰۸، ۲۰۰۸ و اگرچه از سر گرفته شدن تولید ۲۰۷ از تابستان سال آتی، اکنون شاخه چینی پژو یا در حقیقت صاحب چینی پژو یعنی شرکت دانگ فنگ هم در

نمایشگاه خودرو شیراز 2016

با خودروهای حاضر در نمایشگاه شیراز آشنا شوید

هر سال در نمایشگاه شیراز اتفاقات مهمی رخ می‌دهدو این نمایشگاه جزو مهم‌ترین گردهمایی‌های صنایع خودرویی کشور است. در این مطلب به تفکیک شرکت‌ها نگاهی می‌اندازیم به خودروهایی که در این نمایشگاه حضور به

خودروسازان ایرانی 2016

جنگ تن به تن خودروسازان ایرانی با چشم بادامی‌ها

تأمین نقدینگی، پر کردن خلاء سبد محصولات، رقابت در بازار خودرو و دلایل بسیار دیگر ایران خودرو را به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه واداشته که محصول چینی دیگری را به بازار عرضه کند. به گزارش